Nagrywanie podcastu – od czego zacząć?

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

Czytaj »

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

Czytaj »

Nagrywanie podcastu – od czego zacząć?

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

Czytaj »

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

Czytaj »

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce”. Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie”. Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Nagrywanie podcastu – od czego zacząć?

Nagrywanie podcastu może wydawać się procesem dość skomplikowanym, wymagającym i… kosztownym. Czy tak rzeczywiście jest? Odpowiedź brzmi: to zależy. Profesjonalny podcast wysokiej jakości jest oczywiście dużym przedsięwzięciem, ale żeby zacząć – nie trzeba wiele. Najważniejszy jest pomysł, podstawowy sprzęt i bazowa edycja. Dowiedz się, jak krok po kroku rozpocząć nagrywanie własnego podcastu. Zachęcamy również do odwiedzenia naszej strony nagrywaniepodcastow.pl na której znajdziesz wiele szczegółów składających się na nagrywanie podcastów.

MOŻESZ WYSŁUCHAĆ TEGO ARTYKUŁU W FORMIE AUDIO:

NAGRYWANIE PODCASTU ZACZYNA SIĘ…W GŁOWIE!

Wyobrażasz sobie profesjonalne studio, mnóstwo sprzętu i zaawansowany program do montażu? Zanim w tej wyimaginowanej przestrzeni nagraniowej umieścisz siebie jako prowadzącego podcast, musisz mieć strategię działania. Znasz pewnie programy, które zapowiadają się naprawdę dobrze, ale po kilku minutach okazuje się, że prowadzący grzęźnie w gąszczu dygresji, zapomina, o czym właściwie chciał powiedzieć albo odwrotnie – nie bardzo wie, o czym, ale mówi… i mówi… i nie może skończyć.
Żeby tego uniknąć, upewnij się, że znasz odpowiedzi na poniższe pytania:

  • O czym ma być mój podcast? – unikaj ogólnikowych odpowiedzi, stawiaj na konkret. Pamiętaj, że najgorszym pomysłem są programy „o wszystkim i o niczym”. Oczywiście możesz łączyć różne wątki i inspiracje, ale osią podcastu musi być jeden temat główny. To drogowskaz, do którego możesz się odnieść zawsze, gdy wydaje Ci się, że gdzieś się pogubiłeś/aś.
  • Jaka jest grupa odbiorców mojego podcastu? – musisz wiedzieć, do kogo mówisz. Zupełnie inaczej będzie wyglądał komunikat skierowany do młodego audytorium zainteresowanego grami RPG, a inaczej do pracowników działów HR w dużych korporacjach. Wykorzystaj personę, czyli wymyśloną postać, która uosabia cechy osób z Twojej grupy docelowej.
  • W jakiej formie będziesz nagrywać swój podcast? – wywiad czy Twoja swobodna wypowiedź? Zastanów się, w jakim formacie będziesz czuć się najbardziej komfortowo. Niezależnie od tego, na co się zdecydujesz, kluczowe jest utrzymanie spójności całego podcastu. Do tego niezbędny będzie scenariusz każdego z odcinków oraz wykorzystanie storytellingu, który angażuje emocjonalnie słuchaczy.

PODCAST – NAGRYWANIE ZA DARMO?

Osoby, które są zainteresowanie nagrywaniem podcastów, często mają dwa sprzeczne wyobrażenia o tym, jak wygląda cały proces. Pierwsza grupa jest przekonana, że można zacząć zupełnie od zera, czyli bez żadnego wkładu finansowego. Druga grupa sądzi, że nagrywanie podcastu powinno być maksymalnie profesjonalne, dlatego wymaga zaawansowanego sprzętu i oprogramowania, a scenariusze i plan promocji muszą być opracowane przez agencję podcastową.
Gdzie leży prawda? Tak jak zwykle – gdzieś pośrodku.
Oczywiście, możliwe jest wystartowanie podcastu zupełnie za darmo. Musisz mieć jedynie:

  • sprzęt do nagrywania: w wersji darmowej będzie to Twój własny telefon lub mikrofon. Najważniejszym parametrem jest jakość mikrofonu, bo od niej w dużej mierze zależy później komfort słuchaczy. Pamiętaj, że trzaski bądź niewyraźny głos prowadzącego mogą zniechęcić nawet najbardziej zainteresowanego odbiorcę. Najważniejszą wadą takiego rozwiązania będzie wysoki poziom szumu i „płaski” dźwięk – można więc zapomnieć o przyjemności słuchania…
Sound recorder for a podcast
Przenośny interface audio i mikrofon dynamiczny zapewni ci jakość, mobilność, przy akceptowalnym koszcie inwestycji.
  • oprogramowanie: dostępne są proste programy do nagrywania i edycji podcastów, a w podstawowej wersji często są darmowe. Rzecz jasna nie będzie można używać zaawansowanych funkcji, ale na początku prawdopodobnie i tak nie wiedział(a)byś, jak to zrobić. Jakie programy do nagrywania podcastów wybrać? W pierwszej kolejności spróbuj Audacity lub GarageBand (macOS) – oba softy są darmowe, intuicyjne i przyjazne użytkownikom.
  • platformę dystrybucji: Soundcloud, YouTube, Anchor albo darmowe wersje dedykowanych platform to miejsca, gdzie możesz zacząć dystrybuować swój podcast za darmo. Wiążą się z tym pewne ograniczenia, ale na początek wystarczy.

Wróćmy do wyjściowego pytania, które brzmiało: „czy da się nagrać podcast zupełnie za darmo?”. Da się, ale zawsze będzie to opcja bardzo podstawowa. Na początku, dla kogoś, kto chce po prostu oswoić się z tematem nagrywania podcastów, wersje free wystarczą. Jeżeli jednak chcesz się rozwijać, stworzyć profesjonalny podcast większego brandu lub w pełni wykorzystać potencjał reklamowy podcastów (o tym pisaliśmy tu: LINK) będziesz musiał zainwestować w narzędzia i sprzęt lepszej jakości bądź poprosić o wsparcie profesjonalną agencję podcastową.

CZAS NA MONTAŻ, CZYLI NAGRYWANIE PODCASTU TO NIE WSZYSTKO

Pora na bardzo ważny element całego procesu podcastowego – montaż i edycję. Możemy traktować ten etap jako sztukę manewrowania między osiąganiem wysokiej jakości dźwięku i eliminowaniem zbędnych szumów a efektem naturalności.
Dlaczego montaż jest tak ważny? Zwróć uwagę, że to „niewidzialny” element, który wpływa na odbiór całego podcastu, także na nieświadomym poziomie. To od edycji w dużej mierze zależy, czy odbiorca po odsłuchaniu odcinka powie: „tak, ten podcast jest naprawdę profesjonalny, wciągnąłem się w tę historię” czy raczej szybko zapomni o nagraniu.

Audacity do darmowy program do edycji dźwięku

Oczyszczanie podcastu z szumów, zbędnych trzasków i dźwięków (mlaskanie, „yyyy…”, powtórzenia), umiejętne operowanie ciszą, edycja dialogów, dynamizowanie niektórych fragmentów – to tylko niektóre z możliwości, jakie dają profesjonalne programy do edycji. Pamiętaj jednak, że sam program to nie wszystko, dopiero w rękach sprawnego i świadomego montażysty pozwala osiągnąć zamierzony efekt.
Pamiętaj przy tym, że podstawowa zasada jest taka: z nagrania kiepskiej jakości, wykonanego na sprzęcie, który nie jest do tego przeznaczony (laptop, telefon) – nie stworzysz finalnego produktu o jakości studyjnej.

PODSUMOWANIE

Nagrywanie podcastu może być proste i tanie (a nawet darmowe), ale nie musi. To, którą opcję wybierzesz, powinno zależeć w dużej mierze od tego, na jakim etapie rozwoju podcastu jesteś i co chcesz osiągnąć. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić „testowy” sezon podcastu i sprawdzić, jak odnajdujesz się w nowej roli.
Jeżeli jednak poczujesz, że chcesz zająć się tym na poważnie – warto zainwestować w sprzęt lub agencję. Pozwoli Ci to działać profesjonalnie, ale także zniuansować przekaz, by osiągać zamierzony efekt: merytoryczny, emocjonalny i wizerunkowy. Podobnie, jeśli reprezentujesz firmę czy markę – i chcesz być postrzegany jako profesjonalista – warto powierzyć produkcję treści audio osobom, które zajmują się tym zawodowo.

Podoba Ci się artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj inne artykuły

Podcast new episode concept with microphone
Michał Dobrzański

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

CZYTAJ »
Concept of business strategy on yellow background
Michał Dobrzański

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

CZYTAJ »
Woman podcaster making a podcast from. Female working from home recording a podcast on a laptop.
conceptaudio_admin

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

CZYTAJ »
Asian couple hasband work laptop computer with wife wear headphone listen music in smartphone.
Michał Dobrzański

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

CZYTAJ »
Concept audio
Nie jesteś przekonany, czy powinieneś mieć własny podcast?

Z przyjemnością z Tobą o tym porozmawiam.
Napisz do mnie!