Intro i outro podcastu – o czym warto pamiętać?

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

Czytaj »

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

Czytaj »

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

Czytaj »

Intro i outro podcastu – o czym warto pamiętać?

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

Czytaj »

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

Czytaj »

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

Czytaj »

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce”. Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie”. Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Intro i outro podcastu – o czym warto pamiętać?

Z intro jest trochę tak jak z pierwszym wrażeniem – można je zrobić tylko raz. Jak to pierwsze wrażenie zrobimy nie takie jakie byśmy zrobić chcieli – ciężko to będzie zmienić. Kolejnymi działaniami jedynie możemy próbować je zatrzeć, ale nie mamy pewności, że dostaniemy od słuchacza drugą szansę…

Intro to szalenie ważny element podcastu. Z tego co obserwuję – z resztą bardzo nad tym ubolewam – podcasterzy nie przywiązują do intro wystarczającej wagi.

Jesteś ciekaw co powinno zawierać intro, aby zmaksymalizować szansę na utrzymanie uwagi słuchacza? Chcesz dowiedzieć się co – a także dlaczego – powinno koniecznie znaleźć się w outro, czyli zakończeniu podcastu? Zapraszam do lektury artykułu.

MOŻESZ WYSŁUCHAĆ TEGO ARTYKUŁU W FORMIE AUDIO:

JAKĄ ROLĘ W PODCAŚCIE PEŁNIĄ INTRO I OUTRO?

W przypadku podcastów – jeśli przez pierwsze paręnaście sekund nie przykujemy uwagi słuchacza na tyle mocno, żeby go zainteresować, czy zaintrygować – może nie tylko przerwać, i nie kontynuować słuchania, ale wręcz nigdy już do nas nie powrócić, bo wyrobi sobie negatywną opinię o naszym podcaście.

decision

Wg badań ponad ¼ słuchaczy daje nowosłuchanej audycji raptem kilka chwil, aby podjąć decyzję o kontynuowaniu słuchania – jest to więc szalenie istotny element wpływający na pozyskiwanie nowych słuchaczy.

Zadaniem intro jest ciepłe powitanie i nadanie audycji charakteru, po którym słuchacze będą rozpoznawać podcast.

Duże znaczenie dla konstrukcji podcastu ma również outro podcastu, wypełnia ono bowiem kilka funkcji. Możesz wyrazić uznanie dla swoich współpracowników, poprosić słuchaczy o subskrybowanie, o ocenę czy recenzję. Powszechnym działaniem jest również zaproszenie na swoją stronę internetową lub do mediów społecznościowych. A to działa, bowiem wg badań Tandem Media aż 86% wszystkich słuchaczy w Polsce odwiedza strony www wymieniane w podcaście – a 43% słuchaczy śledzi działania podcastera w SoMe. Więc naprawdę warto to robić, nie zapominaj o tym konstruując swój program.

Możesz tez zapowiedzieć temat kolejnego odcinka, dzięki czemu zwiększysz szansę na subskrypcję wśród osób zainteresowanych daną tematyką.

INTRO PODCASTU – PRZYGOTOWANIA

Zawsze zachęcamy naszych klientów, aby spisać i dobrze przemyśleć konstrukcję intro. Ten element ma wielki wpływ na rozwój, i słuchalność podcastu.

5w what where who when why

Ktoś kto po raz pierwszy słucha twojego podcastu – nie jest lojalny, nie zna cię, nie wie czego może się spodziewać. Nie jest jeszcze częścią społeczności, która buduje się wokół twojego programu, wokół twojej marki osobistej, czy po prostu brandu, który reprezentujesz. Co więcej – nawet  słuchacze którzy już do ciebie w miarę regularnie wracają i subskrybują, mogą równie łatwo odejść w innym kierunku.

Aby  natychmiast wciągnąć słuchaczy,   musisz    być  w  stanie  odpowiedzieć  na pytanie „co tu znajdę dla siebie”?

INTRO PODCASTU – ODPOWIEDNIA MUZYKA

Muzyka to emocje, muzyka to nastrój – wybór odpowiedniej ścieżki dźwiękowej jest bardzo ważnym czynnikiem, który nada podcastowi charakter, konkretny ton, sprawi, że będzie rozpoznawalny. Dobrze zmiksowana muzyka z zapowiedzią lektora ma też inną funkcję – pokazuje, że Twój program jest dobrze  wyprodukowany, przemyślany, ma dobrą konstrukcję i jest uporządkowany – a przecież właśnie tego oczekują słuchacze od profesjonalnych treści audio. A więc kolosalne znaczenie ma wielowymiarowa obsługa podcastów.
Jakość ma naprawdę znaczenie – bardzo wielu ludzi po prostu nie ma ochoty słuchać kiepskiego audio, i nawet niezależnie od treści, tylko na podstawie jakości, odrzuca, po prostu omija kontent, którego nieprzyjemnie się słucha. Pomyślisz teraz, że przesadzam…to pomyśl o video w beznadziejnej rozdzielczości, vs. jakość Full HD, o 4K czy kinie już nawet nie wspominając. Z audio jest bardzo podobnie. Po prostu chcemy czerpać przyjemność z konsumpcji treści, i tyle. Montowanie podcastów jest elementem, na który powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

Mówiąc o muzyce trzeba oczywiście wspomnieć o prawach autorskich. Nie zapominajmy korzystać z muzyki, czy efektów dźwiękowych zgodnie z prawem, korzystając z odpowiednich licencji. My korzystamy z Envato Elements i audiojungle – korzystamy z nich garściami, oferują one setki tysięcy wspaniałej jakości jingli, podkładów, dźwięków.

INTRO PODCASTU – PRZYGOTUJ SOBIE SKRYPT

Close up of male hands writing on paper on his office desk.

Nie ma znaczenia jaki masz format audycji – istotne jest, aby przygotować sobie informacje, które chcesz przekazać w intro i outro. Dzięki temu nie  przegapisz niczego ważnego i łatwo podsumujesz to co najważniejsze. A więc pisanie scenariuszy do podcastu jest ważnym elementem również na tym etapie.

Jakiej długości powinno być omawiane w dzisiejszym odcinku wstęp i zakończenie? Nie ma jednej recepty, tak jak nie ma takich samych podcastów i takich samych podcasterów. Celuj gdzieś między 20s a minutę. Pamiętaj aby być konkretnym, to nie jest miejsce na heheszki – musisz dostarczyć słuchaczowi ważnych i zrozumiałych informacji.

INTRO PODCASTU – CO POWINNO ZAWIERAĆ?

No właśnie, przechodzimy do konkretów.

Co warto zawrzeć w intro? Na pewno imię i nazwisko. Przedstaw się, to buduje bezpośrednią relację ze słuchaczem, ta więź i bliskość hosta jest dla twoich odbiorców szalenie ważna. Zwracaj się do słuchaczy w drugiej osobie liczby pojedynczej, chociaż tu akurat różne są zdania na ten temat. Ale wg mnie taka forma jest lepsza.

Powiedz  słuchaczom czego słuchają – wymień tytuł audycji, jeśli to podcast marki – wymień tę markę. To buduje świadomość i wpływa na wizerunek. Rozpoznawalny slogan, audiologo – warto o tym pomyśleć. Ja np. wszystkie produkcje otwieram i zamykam audiologo – możesz je usłyszeć na początku i końcu każdego odcinka programu Audio Aktywny.

Warto rozważyć zastosowanie jakiejś głównej tezy, wniosku, a jeśli masz gościa w odcinku – wstaw jego fajny cytat. Jeśli to gość rozpoznawalny – zrób to wręcz koniecznie! To nada wyróżniający ton odcinkowi i zwiększy zainteresowanie słuchaczy. Możesz ten cytat wykorzystać też promocyjnie w zajawkach odcinka, które będziesz udostępniał w social mediach. Zaplanuj to w trakcie tworzenia strategii podcastu i konsekwentnie realizuj w kolejnych odcinkach.

OUTRO PODCASTU – CO POWIEDZIEĆ NA ZAKOŃCZENIE PODCASTU?

Outro to fantastyczne miejsce, aby zachęcić słuchaczy  do zaangażowania się w treści, które tworzysz.

Subscribe now

Podziękuj  słuchaczowi za wysłuchanie i poświęcony czas. Słuchacze lubią czuć się docenieni, czuć, że ktoś zwraca się do nich. To buduje relację, dostarcza argumenty, aby wrócić na kolejny odcinek, czy followować w social mediach. To istotne niezależnie od tego czy tworzysz branded podcast, podcasty dla biznesu, czy podcasty rekrutacyjne.

Poproś o to. Nie krępuj się, aby poprosić o subskrypcję, recenzję, ocenę, lajkowanie. Powiedz gdzie i jak to można zrobić.

Jeśli w podcaście powołujesz się na różne źródła, powiedz o nich, warto też zawrzeć je w opisie odcinka, w tzw. notatkach. To bardzo ważny element zarządzania podcastem, niestety zbyt często pomijany.

Odwołaj słuchaczy do swojej strony www czy grupy na FB. Bezpośrednio po wysłuchaniu programu jest spora szansa, że słuchacz skorzysta z tej podpowiedzi, bo będzie chciał dostać informację o publikacji nowego odcinka. Poza tym przecież lubimy być częścią społeczności – w podcastach jest podobnie.

W outro warto też rozważyć zapowiedź kolejnego odcinka. Jeśli planujesz je z wyprzedzeniem – i tu od razu dygresja – warto to robić, warto mieć gotowe przynajmniej 2 odcinki do przodu – jeśli tak jest w twoim przypadku – zaproś słuchaczy na kolejny odcinek zapowiadając jego temat, czy gościa, z którym będziesz rozmawiał. To zwiększa szansę na utrzymanie uwagi słuchacza i subskrypcję audycji.

INTRO I OUTRO PODCASTU – PODSUMOWANIE

Na koniec, krótko podsumowując – w intro do podcastu powinny znaleźć się informacje:

•      kto (jest autorem)

•      o czym (jest podcast)

•      do kogo (jest skierowany)

•      dlaczego (warto go słuchać)

Natomiast w outro sugerowałbym zastosowanie call to action czyli zasubskrybuj, znajdziesz nas w…

Jeśli odcinki będę ukazywać się REGULARNIE – warto dodać tę informację (np. nowe odcinki publikujemy co dwa tygodnie w środę).

Pamiętamy o brandingu, wymienianiu nazwy, prośbie o subskrypcję z informacją gdzie można nas słuchać. Słuchacze lubią dzielić się treściami ze swoim otoczeniem – ułatwijmy im to. Twoje wprowadzenie do   podcastu  i  outro   to przestrzeń,  w której możesz to wszystko  zrobić!

Podoba Ci się artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj inne artykuły

Podcast new episode concept with microphone
Michał Dobrzański

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

CZYTAJ »
Concept of business strategy on yellow background
Michał Dobrzański

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

CZYTAJ »
Woman podcaster making a podcast from. Female working from home recording a podcast on a laptop.
conceptaudio_admin

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

CZYTAJ »
Business podcast recording
Michał Dobrzański

Nagrywanie podcastu – od czego zacząć?

Nagrywanie podcastu może wydawać się procesem dość skomplikowanym, wymagającym i… kosztownym. Czy tak rzeczywiście jest? Odpowiedź brzmi: to zależy. Profesjonalny podcast wysokiej jakości jest oczywiście

CZYTAJ »
Asian couple hasband work laptop computer with wife wear headphone listen music in smartphone.
Michał Dobrzański

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

CZYTAJ »
Concept audio
Nie jesteś przekonany, czy powinieneś mieć własny podcast?

Z przyjemnością z Tobą o tym porozmawiam.
Napisz do mnie!