Promocja podcastów

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

Czytaj »

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

Czytaj »

Promocja podcastów

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

Czytaj »

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

Czytaj »

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce”. Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie”. Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania decyzji zakupowej, dzięki twojej audycji będzie mógł lepiej poznać i zrozumieć jakie wartości niesie twoja marka i jakie korzyści będzie miał, kupując produkt twojej marki. Przemyślane, wartościowe treści pomogą Twojej marce wyróżnić się na tle konkurencji i zachęcić słuchaczy do budowania relacji z marką. Ale jak dotrzeć do tych słuchaczy na samym początku? Jak powinno wyglądać zarządzanie podcastem? Nie wystarczy tylko odpowiednie projektowanie podcastów…Jakie działania promocyjne są konieczne, aby ułatwić naszej nowej audycji start? Promocja podcastów to temat dzisiejszego wpisu.

Słuchalność podcastów rośnie z każdym rokiem, z każdym miesiącem, już teraz w Polsce słucha ich co trzeci internauta, czyli prawie 9 milionów osób. W ciągu ostatnich 2-3 lat, Polska była jednym z najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie, o czym donosił jakiś czas temu Spotify.

MOŻESZ WYSŁUCHAĆ TEGO ARTYKUŁU W FORMIE AUDIO:

WZROST ZNACZENIA AUDIO W KOMUNIKACJI

To w ogóle jest element szerszego trendu związanego ze wzrostem znaczenia audio. Rozwijają się technologie głosowe, audio pozwala nam na korzystanie z mediów w sytuacjach, w których wcześniej nie było to możliwe. W trakcie pandemii, gdy czas spędzony przed ekranem urósł do zakresów, które po prostu źle wpływają na nasze zdrowie – jest to świetny sposób aby od tych ekranów odpocząć, zapewne jesteś świadomy zjawiska zmęczenia ekranami. Światło niebieskie, które emitują ma olbrzymi wpływ na nasz organizm – i nie tylko na same oczy, ale generalnie równowagę i zdrowie psychiczne.
Rośnie też zainteresowanie i konsumpcja treści słownych, z których dynamika wzrostu zainteresowania rośnie ostatnio szybciej niż treści muzycznych. Są na to twarde dane z rynku amerykańskiego, są też z rynku polskiego – ale o tym jeszcze będzie jeden z kolejnych wpisów na blogu.
A więc w związku z tą eksplozją zainteresowania podcastami nie może dziwić, że coraz częściej firmy, marki, eksperci czy po prostu marketerzy, do swoich działań komunikacyjnych dodają audio.
Na zachodzie to już od dawna standard, marketerzy, którzy raz sprawdzili jak dużo wnoszą podcasty do strategii komunikacyjnej – poprzez możliwość prowadzenia dialogu z użytkownikiem i bliskość, którą generują – używają tego medium bardzo chętnie.
Jeśli spojrzymy sobie na kategorię branded podcasts – czyli podcasty marek – to ich liczba w katalogu Apple w 2021 roku wzrosła o 100%. Tak raportuje Chartable – firma zajmująca się analityką podcastową – z resztą niedawno przejęta przez Spotify. Na naszym rynku również widzimy wzrosty, ale nadal dobre podcasty marek możemy policzyć – no może nie na palcach – ale nadal wystarczą nam do tego liczenia liczydła, obejdzie się bez zaawansowanego kalkulatora. Na szczęście to się zmienia i będzie się zmieniało coraz szybciej.

PROJEKTOWANIE PODCASTÓW – CELEM JEST ZBUDOWANIE AUDYTORIUM

A więc czas zastanowić się co możemy zrobić, aby zbudować audytorium. Chcemy dotrzeć do naszych użytkowników, ale także do potencjalnych klientów, aby zainteresować ich ofertą naszej firmy, czy naszej marki. Często jest tak, że samo uruchomienie podcastu, same przygotowania do startu zajmują w organizacji tak wiele wysiłku, czasu, zasobów – że zapominamy o tym, że podcasting to jest proces. Proces rozłożony w czasie, wymagający systematyczności, cierpliwości i skoordynowanych działań.

PROMOCJA PODCASTÓW ZACZYNA SIĘ OD SOCIAL MEDIÓW

To jest pierwszy krok. Potęga social mediów jest oczywista, na pewno tu nie będzie dla ciebie zaskoczenia. Najłatwiejszym, najszybszym sposobem poinformowania o twoim nowym podkaście są po prostu posty na twoim fanpage’u. Korzystaj ze wszystkich kanałów, w których komunikuje się twoja marka. I to wcale nie muszą być posty dotyczące ostatniego odcinka, czy zapowiedzi kolejnych – jeśli masz starszy kontent – wykorzystaj też social do przybliżania tematyki czy gości w starszych odcinkach. Na pewno znajdą się słuchacze zainteresowani, łatwo ich nakierujesz w ten sposób na wyemitowane już odcinki.

Social media diagram drawn on paper sheet
Promocja podcastów w social mediach

Korzystaj z hasztagów, z oznaczeń partnerów czy gości – poszerzasz tak zasięg. Jeśli komunikujesz odcinek z gościem – optymalnie jest umówić się na wspólną akcję – tak aby wzajemnie się szerować czy komentować – to podbija zasięgi. Oczywiście w zależności od platformy, np. na Linkedin absolutnie nie można szerować, bo to ma odwrotny skutek.

KOLEJNY ETAP – POSTY SPONSOROWANE A PUBLIKACJA PODCASTÓW

Poprzedni wątek dotyczył organicznych postów, ale jeszcze lepszą skuteczność mają posty płatne. Możesz je targetować wg różnych zmiennych I generalnie zautomatyzować sobie ten proces, dzięki czemu nie będzie to angażująca czynność. Oczywiście wymagany jest tu odpowiedni budżet, różny dla poszczególnych platform, zależny tematyki, od grupy docelowej, zasięgów, popularności publikowanych treści.
Olbrzymią zaletą jest tu możliwość dotarcia do użytkowników spoza kręgu fanów czy followerów twojej marki, a więc do osób, które do tej pory raczej nie wiedziały o istnieniu twojego podcastu.

SZEROKA DYSTRYBUCJA PODCASTÓW – CZYLI WARTO BYĆ WSZĘDZIE

To może się wydawać banalne, ale im dłużej zajmuję się podcastingiem tym bardziej dziwi mnie ograniczanie dystrybucji audycji. Pomijam tu jakieś deale, wyłączności, partnerstwa, czyli sytuacje w których ograniczanie platform, na których publikujemy podcast, jest z jakichkolwiek powodów biznesowych zasadny.
Jest cała masa audycji, które można znaleźć tylko w niektórych platformach.. są podcasty dostępne na Spotify, ale nie ma ich w Apple. Niektóre można namierzyć tylko na SoundCloud, a niektóre są wyłącznie na YouTube’ie. To przecież bez sensu. Pomijając oczywiste zawężanie w ten sposób miejsc, w których użytkownik ma szansę zetknąć się z naszym programem – dochodzi jeszcze potencjalna irytacja – łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której w twojej ulubionej aplikacji jakiś podcast nie jest dostępny – to musi być naprawdę super wartościowy content, aby specjalnie szukać go na innej platformie niż ta, z której najchętniej korzystasz…Oczywiście są powiadomienia, wspomniane social media, które nam przypominają o dostępności odcinka – ale przecież RSS pozwala na szeroką publikacją, warto zwracać na to uwagę. Upewnijmy się do jakich serwisów rozsyła naszą audycję nasz hosting, zadbajmy o to, żeby być w możliwie największej liczbie platform.

PUBLIKOWANIE PODCASTU NA YOUTUBE’IE

Czy warto być na YouTube? To dobre pytanie. Rozmawiałem o tym w 5 odcinku podcastu z Karoliną Piekus z agencji Concept PR, możesz go posłuchać korzystając z poniższego playera:

Wnioski z tej rozmowy są takie, że jednak bardzo często podcasty są słuchane w tle, więc – szczególnie w przypadku tzw. „gadających głów” – czyli takich treści w których warstwa wizualna jest drugorzędna, lub w ogóle nie istotna – wtedy raczej skupiamy się na samej rozmowie. A już w szczególności podczas pracy na desktopie, gdzie możemy sobie zminimalizować okno przeglądarki i robić coś innego. Na mobilu jest z tym trudniej, bo ta opcja jest możliwa w Youtube premium – czyli płatnym pakiecie.
Na YT nie musimy wrzucać video, wystarczy statyczny obrazek z podłożonym audio i już mamy mp4 – w takim formacie możemy opublikować podcast na YouTube. Nie zapominajmy, że yt to druga najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie, więc chyba jednak warto tam być.

To co bardzo istotne w katalogach serwisów streamingowych to oceny, recenzje, komentarze, opinie. Nie wahaj się prosić słuchaczy o ich wystawienie, świetnie nadaje się do tego outro podcastu. A opinie mają kluczowy wpływ na rankingi i miejsca w danej kategorii.

EMAIL MARKETING, CZYLI POIFORMUJ O PODCAŚCIE W NEWSLETTERZE

Wiele organizacji buduje swoją bazę respondentów i wysyła do nich newsletter. To narzędzie prawie tak stare i powszechne jak sam internet. Mailing przez wielu z nas znienawidzony, ale nie dajcie się zwieść powszechnej opinii, że to po prostu spam – nic bardziej mylnego.
Średni open rate mailingu – czyli wskaźnik otwarcia takiej wiadomości – oscyluje wokół 15-20%. Ale jak mamy dane, i pokusimy się o spersonalizowanie takiego mailingu – open rate może urosnąć nawet do 50%. A to już jest naprawdę bardzo dużo. Korzystajmy z tego, aby informować o nowych odcinkach, przedstawić naszego gościa, zachęcić do odsłuchu przesyłając część wywiadu.

CROSS-PROMOCJA

Koniecznie trzeba ją wykorzystywać. O co chodzi? Zapraszasz do swojego podcastu gościa, który jest autorytetem, rozpoznawalnym głosem w twojej branży, czy po prostu dla twoich użytkowników. Każda branża ma swoich influencerów. Z jednej strony twój gość ma możliwość dotarcia do twoich odbiorców, z drugiej strony ty korzystasz z tej współpracy, bo gość będzie szerował info o udziale w twoim podcaście – więc docierasz do zupełnie nowych osób, które dotychczas nie znały twojego podcastu, twojego produktu, twojej marki. Tak to działa i powiem szczerze, że wszyscy z tego korzystają, a więc skorzystaj i ty.

LANDING PAGE PODCASTU – TRANSKRYPCJA PODCASTU WPŁYNIE NA POZYCJONOWANIE TREŚCI PRZEZ GOOGLE

Znowu może ci się to wydać oczywistą oczywistością, ale…wiele firm o tym – umówmy się – bardzo prostym narzędziu – po prostu zapomina. A może nie zapomina, a nie docenia jego możliwości.
A dlaczego to istotne – na pewno się domyślasz. Chodzi oczywiście o dostarczenie googlowym robotom treści. Możesz to zrobić poprzez dedykowany landing page, na którym umieścisz informacje o swoim programie, zasilisz stronę słowami kluczowymi, tak, aby na te najważniejsze miała możliwość znalezienia się wysoko. Świetnym rozwiązaniem jest korzystanie z transkrypcji odcinków, czyli tekstowego zapisu całego odcinka. Na taki zapis trafiają googlowskie algorytmy umożliwiając użytkownikom szukającym danaj treści łatwe odnalezienie właśnie twojego kontentu.
W przypadku samego audio to nie będzie możliwe – chociaż już słyszymy od dawna, że zaczyna się wyszukiwanie treści bezpośrednio w samym audio, ale chyba jeszcze na to poczekamy…

Paper clips and blank with inscription web page on a yellow background.
Paper clips and blank with inscription web page on a yellow background.

Możesz też oczywiście stworzyć taką podstronę w ramach swojej strony korporacyjnej. Jeśli nie masz jeszcze bloga – to doskonały moment. Koniecznie o tym pamiętaj bowiem to, ile korzyści może ci przynieść treść z podcastów, w kontekście ruchu internetowego, jest absolutnie nie pomijalna, po prostu szkoda contentu. Ja nie od dziś powtarzam że recycling treści jest kluczowy w marketingu.

Jeśli w ramach twojej organizacji funkcjonuje kilka marek, każda ma swoje kanały social mediowe, strony www – warto też aby wzajemnie się wspierały, to potencjał, który również warto wykorzystywać.

PODSUMOWANIE

To są najważniejsze elementy, o których powinieneś pamiętać panując promocję podcastów. Social media, właściwa dystrybucja, strona internetowa, wykorzystanie bazy subskrybentów oraz influencer marketing – to klucze do zbudowania audytorium.
Przede wszystkim jednak niech za twoimi wszystkimi działaniami stoi zawsze słuchacz. Słuchacz i korzyść jaką mu dajesz w swoim podcaście. Tylko wtedy będzie chciał wrócić po kolejne odcinki.
Dzięki dobremu marketingowi, twój podcast może dość szybko zyskać spore grono słuchaczy. Ułatwij sobie zadanie, delegując produkcję I promocję podcastu do agencji podcastowej. Oczywiście Concept Audio tu się poleca 🙂

Podoba Ci się artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj inne artykuły

Concept of business strategy on yellow background
Michał Dobrzański

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

CZYTAJ »
Woman podcaster making a podcast from. Female working from home recording a podcast on a laptop.
conceptaudio_admin

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

CZYTAJ »
Business podcast recording
Michał Dobrzański

Nagrywanie podcastu – od czego zacząć?

Nagrywanie podcastu może wydawać się procesem dość skomplikowanym, wymagającym i… kosztownym. Czy tak rzeczywiście jest? Odpowiedź brzmi: to zależy. Profesjonalny podcast wysokiej jakości jest oczywiście

CZYTAJ »
Asian couple hasband work laptop computer with wife wear headphone listen music in smartphone.
Michał Dobrzański

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

CZYTAJ »
Concept audio
Nie jesteś przekonany, czy powinieneś mieć własny podcast?

Z przyjemnością z Tobą o tym porozmawiam.
Napisz do mnie!