Strategia podcastowa

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

Czytaj »

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

Czytaj »

Strategia podcastowa

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

Czytaj »

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

Czytaj »

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce”. Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie”. Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się wyczerpią, pojawią się pilne sprawy na wczoraj, a życie zweryfikuje priorytety…Przygotowania, wstępne założenia i cały łańcuch produkcyjny powinny być dokładnie zaplanowane. Jakie są poszczególne kroki, które koniecznie musisz podjąć przed publikacją odcinka? Dziś przedstawiamy założenia strategii podcastowej.

Wszystko sprowadza się do tego, aby dostarczyć odpowiednie treści twojej grupie docelowej – we właściwym momencie. Brzmi banalnie…zapewniam cię, że przygotowanie wstępnego planu dotyczącego przygotowywania podcastów pozwoli ci uporządkować ten proces i będziesz do niego często wracał. Oczywiście nie obejdzie się bez modyfikacji – ale gdy już skończą się pierwsze pomysły – dzięki strategii łatwo zaplanujesz kolejne odcinki. Powtarzalność i konsekwencja wpłynie z kolei na twój wizerunek i postrzeganie wśród słuchaczy.

MOŻESZ WYSŁUCHAĆ TEGO ARTYKUŁU W FORMIE AUDIO:

DLACZEGO ZDECYDOWAŁEŚ SIĘ NAGRYWAĆ PODCAST? JAKI JEST CEL?

Dysponujesz wiedzą, którą chcesz przekazać światu? Chcesz wykorzystać kolejny kanał do dystrybucji treści, które już masz? Może twoi odbiorcy nie mają czasu czytać i wiesz, że łatwiej będzie im odbierać twoje treści poprzez audio? Zastanów się nad tym – bowiem będzie to miało wpływ na ułożenie całego marketingu twojej audycji.

O CZYM BĘDZIE TWÓJ PODCAST?

Tematyka, czyli czego będzie można się dowiedzieć podcastu. Będziesz przekazywał wiedzę – czyli edukował? Może chcesz inspirować innych? A może dla twojego obszar działalności najodpowiedniejsze będą treści o charakterze rozrywkowym? Warto to precyzyjnie określić. To będzie miało wpływ na format audycji – nagraliśmy na ten temat odcinek:

Zdefiniował-aś/eś już tematykę, masz pomysł, wstępną wizję swojej audycji. Ważne jest, abyś na każdym etapie myślał przez pryzmat korzyści dla słuchacza.

DLA KOGO JEST TWÓJ PODCAST?

Do kogo chciałbyś dotrzeć poprzez swój nowy kanał komunikacji? Do obecnych użytkowników? Do potencjalnych? Od tego zależy content i sposób, w jaki go przekażesz.
Zawsze zachęcamy do stworzenia „persony”, która – dzięki wielu zmiennym opisującym użytkownika, pozwoli ci mieć go zawsze przed oczami tworząc dla niego treści.

Gdy będziesz planować nowe odcinki, łatwiej ci będzie zrozumieć, czy odbiorca będzie nimi zainteresowany, czy dostarczasz odpowiedź na problem, z którym do ciebie przychodzi.

POTĘGA SOCIAL MEDIÓW

SoMe to oczywiście główne źródło, z jakiej użytkownicy czerpią wiedzę o podcastach. Zadbaj o systematyczną obecność w kanałach, w których są twoi użytkownicy. Wykorzystaj swoją sieć kontaktów do promocji podcastu, poproś o feedback. Rób ankiety, wrzucaj teasery, cytuj gości. To wszystko działa. Kluczowa jest systematyczność – bez niej trudno o sukces.

PROCES PRODUKCJI PODCASTU – ZAPLANUJ KOLEJNE KROKI

Warto już na samym początku zastanowić się nad łańcuchem działań. Oczywiście istotne jest samo nagrywanie podcatu, podobnie jak montowanie podcastów. Również zarządzanie podcastem, czyli działania związane z hostingiem i dystrybucją składają się z wielu mniejszych elementów – koniecznie zastanów się i spisz sobie wszystkie kroki – tak, aby robić to zawsze tak samo, dzięki czemu zoptymalizujesz i przyspieszysz działania.

Tych elementów niestety jest wiele, są czasochłonne, dodatkowo często jedne wynikają z drugich, dlatego kolejność ma znaczenie. Koniecznie wszystko sobie wylistuj i zaplanuj, dzięki temu zaoszczędzisz dużo czasu.

To tym bardziej istotne, jeśli produkujesz też wersję video – dojdą ci olbrzymie pliki, często 5GB, którymi musisz żonglować np. z montażystą – tu też warto zaplanować optymalną ścieżkę. Wprawdzie ja jestem zdania, że video w podcaście jest zbędne – ale czasem klienci tego oczekują:

ZREWIDUJ DOTYCHCZASOWĄ KOMUNIKACJĘ

Wykorzystaj swój nowy podcast w innych kanałach komunikacji. W SoMe publikuj teasery i cytaty gości, również zdjęcia ze studia. Użyj transkrypcji odcinka do stworzenia artykułów, wpisów na blogu, mailingu. Znajdź miejsce na podcast na stronie www.

Dzięki podcastowi masz pretekst do nowych aktywności – informacje prasowe, ebook podsumowujący wiedzę, szkolenie dla dziennikarzy – jako agencja Concept PR robimy to na codzień – i to naprawdę fajnie działa.

POSTAW NA JAKOŚĆ

Już nie wystarczy nagrać telefonem czy laptopem i w amatorskiej formie wrzucić na platformę streamingową. Bariera wejścia w podcasting – związana z kosztami interface’u audio, mikrofonów, czy po prostu wynajęcia studia jest na tyle niska – że koniecznie powinieneś rozważyć taką inwestycję. W końcu twój podcast będzie lustrem twojej marki, więc warto zadbać o akceptowalne dla słuchacz wrażenia z odbioru audio.

Możesz posłuchać o tym w 10. odcinku podcastu naszej agencji, pt. Nagrywanie podcastu – od czego zacząć?

Zachęcamy też do odwiedzenia naszej strony nagrywaniepodcastow.pl na której znajdziesz wiele szczegółów składających się na nagrywanie podcastów.

Podcasting umożliwia budowanie autorytetu – dzięki eksperckiej wiedzy i poruszaniu się w wąskiej niszy. Z innej strony – podcast daje wysokie zaangażowanie użytkowników, co w dzisiejszych czasach jest dobrem rzadkim i pożądanym. Wciągające historie i storytelling to dziś święty graal reklamodawców.


Planowanie i projektowanie podcastów to istotny element, bez którego ciężko o harmonię i końcowy efekt, w postaci trwałego przyrostu audytorium. Warto przygotowanie podcastu powierzyć agencji podcastawej, która ma doświadczenie i gotowe rozwiązania w poszczególnych etapach produkcji 😊

Podoba Ci się artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj inne artykuły

Podcast new episode concept with microphone
Michał Dobrzański

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

CZYTAJ »
Woman podcaster making a podcast from. Female working from home recording a podcast on a laptop.
conceptaudio_admin

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał

CZYTAJ »
Business podcast recording
Michał Dobrzański

Nagrywanie podcastu – od czego zacząć?

Nagrywanie podcastu może wydawać się procesem dość skomplikowanym, wymagającym i… kosztownym. Czy tak rzeczywiście jest? Odpowiedź brzmi: to zależy. Profesjonalny podcast wysokiej jakości jest oczywiście

CZYTAJ »
Asian couple hasband work laptop computer with wife wear headphone listen music in smartphone.
Michał Dobrzański

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

CZYTAJ »
Concept audio
Nie jesteś przekonany, czy powinieneś mieć własny podcast?

Z przyjemnością z Tobą o tym porozmawiam.
Napisz do mnie!