Formaty podcastów

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

Czytaj »

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

Czytaj »

Formaty podcastów

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

Czytaj »

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

Czytaj »

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce”. Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie”. Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Formaty podcastów

A więc zapadła decyzja – nagrywasz podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał gości? A może będzie kilku hostów, może będą się rotować, zmieniać? Opcji jest bardzo dużo. Sposobów korzystania z tego medium jest wiele, medium jest bowiem wybitnie eleastyczne i wręcz zachęca do eksperymentów i znalezienia własnej recepty na przekazanie treści.

MOŻESZ WYSŁUCHAĆ TEGO ARTYKUŁU W FORMIE AUDIO:

WYBÓR FORMATU PODCASTU – OD CZEGO ZACZĄĆ?

Możesz tworzyć podcast sam i dzielić się wiedzą, którą masz, możesz zapraszać gości i de facto korzystać z wiedzy, którą dostarczają, możesz też tworzyć urozmaicone formy dźwiękowe, opatrzone narracją, z elementami reportażu…
Na pewno podejmując tę decyzję, musisz pamiętać, że implikuje ona dalsze działania, cały łańcuch produkcji audycji. Również nakład pracy, jaki będziesz miał przy tworzeniu treści. A więc warto zastanowić się, który format najlepiej ci pasuje. Pasuje do Twojej artystycznej wizji tego medium, do twojej tematyki, jak i do praktycznych możliwości i dostępności zasobów – głównie czasu, ale jeśli brak czasu, będziesz musiał zainwestować pewne środki. Jakie środki? Po szczegóły zapraszamy do Concept AUDIO 🙂 Pamiętaj, że istotna jest konsekwencja – zdecydowanie trudniej osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty publikując odcinki w sposób nieregularny – a więc nieprzewidywalny dla słuchacza. Przyjrzyjmy się zaletom i wadom najpopularniejszych formatów podcastów.

WYWIAD

Bez wątpienia najpopularniejszy format.
W Polsce jest to wyjątkowo często wykorzystywana forma. Nie jest tu wymagany wysoki poziom eksperckości, bo kontent dostarczają przede wszystkim wartościowi goście. I to jest chyba największa zaleta – Twoi goście dostarczają treści, musisz tylko zadać właściwe pytania. Dzięki temu twój podcast będzie różnorodny – jeśli masz różnych gości, zapewniają oni różne perspektywy, różne punkty widzenia i różne spostrzeżenia.

A gości zaprosić u nas jest jeszcze dość łatwo, to również trzeba wymienić jako plus – w naszym kraju podcasty są nadal nowe, i bardzo modne, więc znani eksperci bardzo chętnie biorą w nich udział. Zdecydowanie łatwiej zaprosić kogoś do nowego podcastu, niż do nawet już znanego kanału na YT.

Możemy nagrywać w studiu, ale bez problemu zrobimy to też zdalnie. To kolejna zaleta. Istotnym plusem jest też kwestia techniczna, tzn. taki podcast jest łatwy w produkcji – montaż nie musi być tak nieskazitelny jak wywiady, jest więc dość szybki. Raczej nie będziemy wycinać tu wszystkich dźwięków i mlaśnięć typu bo będą one częścią naturalnej rozmowy, i nie będą wydawać się irytujące. Oczywiście możesz to wycinać, ale nie jest to konieczne.

Dalej – trzeba wspomnieć o walorach związanych z promocją. Twoi goście poszerzą grono odbiorców podcastu, bo będą udostępniać swoje odcinki we własnych mediach społecznościowych. Jeśli to będą duże nazwiska, bardzo ułatwi ci to zdobycie słuchaczy, szybko dotrzesz do fanów twojego gościa. To bardzo cenne.

Wady?
Istotną wadą jest wspomniana na początku popularność tego formatu. Ciężko się wyróżnić, prawie wszyscy robią wywiady, trudno też na etapie montażu bawić się tym formatem i wzbogacić go dźwiękowo.
W wywiadzie ryzykujemy poziomem przygotowania gościa. To raczej rzadki problem, ale należy o tym pamiętać. Trzeba też będzie dostosować się do harmonogramu swoich gości tj. być przygotowanym na nagrywanie późnym wieczorem i lub wcześnie rano. Jesteś też uzależniony od dyspozycji gościa – jeśli ma zły dzień, to nawet fantastyczna treść będzie podana bardzo nieatrakcyjnie, na czym ucierpi twój podcast.

Young woman interviewing a guest in a studio for a podcast
Wywiad to najpopularniejszy format podcastowy w Polsce.

PODCAST SOLO

Czyli sam na sam z mikrofonem. Np. Tak jak ja w tym podcaście, chociaż w ostatnim odcinku był wywiad. A więc wcale nie musimy sztywno trzymać się tylko jednego formatu, ustalonego na początku.

Podcasty solo są dobrą opcją, jeśli masz wiedzę i doświadczenie, którym możesz dzielić się z innymi. Są idealne do budowania wizerunku eksperta, promowania siebie jako autorytetu w swojej branży, pomagają budować twoją osobistą markę.

Plusy
Technikalia są tu banalne – prosta konfiguracja, potrzebujesz mikrofon, możesz nagrywać bezpośrednio na komputer, lub ew. Zainwestować w mały interface audio, możesz skorzystać z prostego oprogramowania do edycji, np. Audacity, które z resztą daje naprawdę duże możliwości. Oczywiście cały proces możesz też powierzyć agencji specjalizującej się w produkcji podcastów, np. naszej agencji Concept AUDIO.
W kontrze do wywiadów – tu jesteś sam, więc ty sam jesteś panem swojego harmonogramu.
Masz pełną kontrolę nad kontentem i każdy odcinek czy temat możesz poprowadzić dokładnie tak, jak chcesz. Decydujesz o wszystkim.
Zaletą jest możliwość zbudowania głębokiej więzi ze swoimi odbiorcami – rozmawiasz bezpośrednio z nimi, więc poznają Cię i mogą zaufać Ci jako gospodarzowi – to często potwierdza się w badaniach dot. Podcastów.
Łatwo jest nagrywać, łatwo też jest edytować – chociażby dlatego że masz jeden track z głosem, możesz też wykorzystać zdefiniowane presety do eqalizacji, czy wręcz ustawić pewne ciągi kolejnych akcji związanych z montażem. No i możesz wszystko bardzo łatwo poprawić, nagrać ponownie.

Minusy

Przechodząc do minusów – na pewno trzeba zaznaczyć, że prowadzenie audycji solo wymaga dostarczania konkretnej, eksperckiej wiedzy. Jeśli ci jej zabraknie – słuchacze to szybko wychwycą, nawet nie muszą wtedy mówić przysłowiowego „sprawdzam”…swoją drogą ciekawe jak mi to wychodzi. Nie uważam się może za wybitnego eksperta, niemniej od ładnych paru lat zajmuję się promocją podcastów na rynku reklamowym, i od strony reklamowej właśnie coś tam o tym rynku wiem.

Ok, wracam do tematu. Musze zaznaczyć, że to wcale nie jest takie łatwe – tak po prostu mówić samemu, bez nikogo innego. Potrzeba praktyki, aby brzmieć naturalnie. Istotne jest, aby nie brzmieć tak, jakbyś czytał coś monotonnym głosem. Potrzeba praktyki, aby znaleźć właściwą równowagę. Jest to o wiele trudniejsze niż się wydaje. Nie wiem na ile mi to się udaje, to już pozostawiam twojej ocenie…

Znaczącym minusem jest też to, że sam jesteś odpowiedzialny za cały content – od pomysłu, przez research, aż po przygotowanie scenariusza.

KONWERSACJA WSPÓŁGOSPODARZY

Jeśli masz znajomych, czy współpracowników, z którymi wiążą cię wspólne zainteresowania, to może być świetne rozwiązania. Wystarczy, że spotkacie się np. Raz w tygodniu, i pogadacie na ustalony wcześniej temat. Można to łatwo zaaranżowac w domu, jako spotkanie towarzyskie, przy okazji realizując nagranie 😊 I to wszystko. Idealny format dla tych, którzy nie mają przestrzeni na czasochłonne przygotowywanie skryptu, jak w przypadku nagrań solo

Plusy
Kilku rozmówców, więc możecie podzielić się przygotowaniami, produkcją, dystrybucją.
Taki format ma często sznyt rozrywkowy, potrzebujesz tylko wciągającego tematu i kilku głównych punktów między którymi będziecie dryfować.
Tego typu rozmowa może też łatwo budować społeczność – jeśli brzmicie naturalnie, i jest między wami chemia – słuchacze angażują się, utożsamiają z prowadzącymi, co łatwo buduje zasięg.
Promocja jest dość łatwa – to kolejny atut – dziś każdy prowadzi swoje social media, jest zatem łatwiej dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Jakie są minusy?
Trzeba koniecznie wyważyć poczucie humoru, które w podcaście będzie się wybijało. To co jest śmieszne, i znane dla was, nie koniecznie zostanie odebrane tak samo przez słuchaczy
Kwestia harmonogramu może być istotna – musicie znaleźć wspólne, cykliczne okienko w kalendarzu. Pamiętaj, że cykliczność, powtarzalność, ma duże znaczenie. Prosta analogia do prasy – zdecydujesz się na prenumeratę gazety, czy magazynu, który będzie wychodził nie co tydzień, czy miesiąc ale raz na jakiś tam, bliżej nieokreślony, czas? No raczej nie…
Montaż. Trudniej jest edytować kilka głosów, szczególnie jeśli np. Jeden rozmówca ma tendencję do częstego yyyy czy mlaskania – weź to pod uwagę. Ale jeśli montaż zlecisz agencji, np. Concept AUDIO – ten problem masz z głowy.

PODCAST NARRACYJNO-DOKUMENTALNY

Dochodzimy do bardziej zawansowanej formy. Podcasty w stylu dokumentalnym to bardzo wciągające historie. Często historie, które przenoszą słuchacza w dźwiękową podróż, która zawiera narrację przeplecioną formami reportażowymi. Dodając elementy z wywiadów, oraz naturalne dźwięki nagrane w plenerze, w miejscu którego podcast dotyczy, możesz sprawić, że wszystko, co przekazujesz, będzie wyjątkowym, wciągającym doznaniem, w które słuchacze zaangażują się emocjonalnie, dzięki czemu chętniej będą do ciebie wracać.

Plusy
Kontrola nad kontentem – podcast narracyjny wymaga dokładnego oskryptowania, głębokiego researchu – a więc masz całkowitą kontrolę nad tym, w jaki sposób dotrzesz do słuchaczy, jakimi środkami, i w konsekwencji co słuchacze wyniosą z twojej audycji
Plusem może być niska popularność tego formatu – wynika to z potrzeby dużego nakładu pracy, a co za tym idzie potencjalnie wysokich kosztów – co akurat jest raczej minusem niż plusem – ale ta niska popularność jest już plusem – chodzi mi o to że wykorzystanie tego formatu pozwala się wyróżnić na tle najpopularniejszego formatu czyli wywiadu. Rynek jest zdecydowanie mniej nasycony – ale oczekuje się, że w nadchodzących latach będzie szybko rósł.
I tu znowu wspomnę o pracochłonności przy tym formacie – co jest plusem ale w kontekście utrzymania wysokiej jakości. Wymagany research, przygotowanie do każdego odcinka, sprawia, że tworzymy wysokiej jakości treści, co nie jest oczywiste np. w przypadku wywiadów, które często są chaotyczne, brzmią niechlujnie i nie budują audytorium.
Jakie są minusy?
Na pewno pracochłonność, odcinki zajmują dużo czasu, a więc i pieniędzy. Format wymaga przygotowań, zaangażowania, więc nie jest łatwo zrobić taką produkcję, np. jeśli jesteś mocno ograniczony czasowo.
Niezbędne są umiejętności związane z copywritingiem i storytellingiem, trzeba napisać narrację, która połączy ze sobą różne elementy historii, utrzyma uwagę słuchacza, zaangażuje ich emocjonalnie – czyli po prostu wciągnie w opowiadaną historię.
W podcaście narracyjnym istotną rolę odgrywa montaż, musisz być biegły w edycji – optymalnie będzie zaangażować do tego zadania specjalistyczny podmiot, który zrobi to za ciebie – i tu znowu zachęcam do kontaktu z nami. To nie tylko montaż audio, ale połączenie różnych tracków, udźwiękowienie, elementy reportażu – tu naprawdę trzeba się nagimnastykować, żeby efekt był zadowalający – chyba że zajmie się tym ktoś np. po reżyserii dźwięku.
Kolejnym minusem, ale to w sumie możemy też podciągnąć pod pracochłonność –jest niezbędny głęboki i szczegółowy research dot. Tematyki odcinka – a to też trzeba umieć zrobić..
Pamiętaj, że dodatkową pracą jest koordynowanie spotkań z osobami występującymi w twoim podcaście, nieraz trzeba do nich pojechać na drugi koniec kraju, to wszystko oznacza zaangażowanie czasowe – warto mieć dedykowaną osobę, która się tym zajmie.
Ale myślę sobie, że naprawdę warto. Format narracyjny świetnie się słucha, i zapewnia dodatkowe wrażenia – dzięki bogatemu udźwiękowieniu i różnorodności. Jestem wielkim fanem tego formatu.

PODCAST FABULARNY

Podcast jest formą bardzo elastyczną, może dotyczyć zupełnie fikcyjnych, wręcz abstrakcyjnych tamatów. Podcasty są genialnym medium do storytellingu, co potwierdza rosnąca rzesza fanów takiego formatu. Jeśli jesteś kreatywny, lubisz pisać, dramat audio, czy np. kryminał, może być odpowiednim formatem dla Ciebie. Wspomniane kryminały to fenomen podcastu, po wielkich sukcesach w Stanach w ostatnich latach, również w Polsce są bardzo popularne – żeby wspomnieć tylko o Kryminatorium Marcina Myszki.
Jakie są plusy i minusy tego formatu?
Plusy
Na pewno wielkim plusem jest zdolność do utrzymania uwagi słuchaczy, którzy prawdopodobnie pozostaną z tobą przez cały cykl. Wciągająca fabuła i ciekawe zakończenie może ci też zapewnić fanów dla twoich kolejnych produkcji tego typu.
Jesteś autorem pomysłu i całej historii, więc nie musisz martwić się że twój pomysł już gdzieś się pojawił, i ktoś go poruszył w swojej audycji. Nie obawiasz się też pomyłek związanych z researchem do podcastu – bo po prostu opierasz się na wymyślonej przez ciebie historii.
Minusy
Minusem może być czas potrzebny na zbudowanie audytorium. Konkurencja jest już coraz większa, nie tylko w podcastach, ale też w innych mediach, w których również łatwo znaleźć ciekawe fabularne treści.
Podobnie jak w przypadku podcastów narracyjnych – niezbędny jest duży nakład pracy i czasu. Musisz też wszystko wcześniej dokładnie zaplanować, raczej cały cykl przed startem nagrań – to niezbędne aby zachować spójność całej fabuły.
Oczywista oczywistość – czyli kreatywność. Wiadomo. Najpierw trzeba wymyśleć coś, co ma potencjał na wciągnięcie słuchaczy, potem trzeba pomysł rozwinąć, spisać w scenariusz, zadbać o utrzymanie napięcia – to nie jest łatwe.
I na koniec trzeba wspomnieć o kosztach. Jak sobie popatrzymy na duże amerykańskie produkcje, często na końcu wymieniane są zaangażowane w produkcję osoby, podobnie jak to ma miejsce w napisach końcowych filmu. I to jest lista dość długa, jak sobie posłuchacie podcastów np. ze studia np Gimlet. Do profesjonalnej produkcji potrzebny jest zespół. Od scenarzysty, przez realizatorów, producenta, aktorów czy lektorów…bez tego tego typu produkcja może być conajmniej trudna do realizacji – chociaż absolutnie nie niemożliwa…

PODSUMOWANIE

W tym artykule staraliśmy się przedstawić najczęściej stosowany formaty podcastów. Ale tak naprawdę – w podcastach nie ma sztywnych ram. Możesz zastosować dowolną formę, możesz używać elementów charakterystycznych dla każdego z tych formatów i dowolnie je miksować. Najważniejsze, abyś w wybranej formie czuł się komfortowo, i by była ona spójna z treścią, którą chcesz przekazać użytkownikowi. Zachęcamy do kontaktu – z przyjemnością pomożemy Ci wybrać sposób przedstawiania Twoich treści w sposób atrakcyjny dla Twojej grupy docelowej.

Podoba Ci się artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj inne artykuły

Podcast new episode concept with microphone
Michał Dobrzański

Promocja podcastów

Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania

CZYTAJ »
Concept of business strategy on yellow background
Michał Dobrzański

Strategia podcastowa

Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się

CZYTAJ »
Business podcast recording
Michał Dobrzański

Nagrywanie podcastu – od czego zacząć?

Nagrywanie podcastu może wydawać się procesem dość skomplikowanym, wymagającym i… kosztownym. Czy tak rzeczywiście jest? Odpowiedź brzmi: to zależy. Profesjonalny podcast wysokiej jakości jest oczywiście

CZYTAJ »
Asian couple hasband work laptop computer with wife wear headphone listen music in smartphone.
Michał Dobrzański

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

CZYTAJ »
Concept audio
Nie jesteś przekonany, czy powinieneś mieć własny podcast?

Z przyjemnością z Tobą o tym porozmawiam.
Napisz do mnie!