Nagrywanie podcastu może wydawać się procesem dość skomplikowanym, wymagającym i… kosztownym. Czy tak rzeczywiście jest? Odpowiedź brzmi: to zależy. Profesjonalny podcast wysokiej jakości jest oczywiście dużym przedsięwzięciem, ale żeby zacząć – nie trzeba wiele. Najważniejszy jest pomysł, podstawowy sprzęt i bazowa edycja. Dowiedz się, jak krok po kroku rozpocząć nagrywanie własnego podcastu. Zachęcamy również do odwiedzenia naszej strony nagrywaniepodcastow.pl na której znajdziesz wiele szczegółów składających się na nagrywanie podcastów.
MOŻESZ WYSŁUCHAĆ TEGO ARTYKUŁU W FORMIE AUDIO:
Z 10. odcinka AudioAktywnego podcastu dowiesz się jakie są najważniejsze etapy nagrywania podcastu. Czy musi wiązać się z dużą inwestycją na samym początku? To oczywiście dość skomplikowany i wymagający proces. Profesjonalny podcast – wysokiej jakości – jest oczywiście dużym przedsięwzięciem. Być może spotkałeś się z opinią, że wystarczy włączyć nagrywanie w telefonie – i mamy gotowy podcast. Nie do końca się z tym zgadzamy…ale żeby zacząć – nie trzeba wiele. Najważniejszy jest pomysł, podstawowy sprzęt i choćby bazowa edycja. A już na pewno, jeśli mówimy o podcaście marki, firmy, czy eksperta. Z tego odcinka dowiesz się, jak krok po kroku rozpocząć nagrywanie własnego podcastu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zachęcamy do kontaktu, zawsze chętnie porozmawiamy o tym co mogą dać podcasty ich twórcom, czy markom, które się komunikują za ich pośrednictwem.
Możesz nas znaleźć tutaj:
Linked In: https://www.linkedin.com/company/conceptaudio
https://www.linkedin.com/company/agencja-concept-pr/
www: https://conceptaudio.pl
email: michal@conceptaudio.pl
NAGRYWANIE PODCASTU ZACZYNA SIĘ…W GŁOWIE!
Wyobrażasz sobie profesjonalne studio, mnóstwo sprzętu i zaawansowany program do montażu? Zanim w tej wyimaginowanej przestrzeni nagraniowej umieścisz siebie jako prowadzącego podcast, musisz mieć strategię działania. Znasz pewnie programy, które zapowiadają się naprawdę dobrze, ale po kilku minutach okazuje się, że prowadzący grzęźnie w gąszczu dygresji, zapomina, o czym właściwie chciał powiedzieć albo odwrotnie – nie bardzo wie, o czym, ale mówi… i mówi… i nie może skończyć.
Żeby tego uniknąć, upewnij się, że znasz odpowiedzi na poniższe pytania:
- O czym ma być mój podcast? – unikaj ogólnikowych odpowiedzi, stawiaj na konkret. Pamiętaj, że najgorszym pomysłem są programy „o wszystkim i o niczym”. Oczywiście możesz łączyć różne wątki i inspiracje, ale osią podcastu musi być jeden temat główny. To drogowskaz, do którego możesz się odnieść zawsze, gdy wydaje Ci się, że gdzieś się pogubiłeś/aś.
- Jaka jest grupa odbiorców mojego podcastu? – musisz wiedzieć, do kogo mówisz. Zupełnie inaczej będzie wyglądał komunikat skierowany do młodego audytorium zainteresowanego grami RPG, a inaczej do pracowników działów HR w dużych korporacjach. Wykorzystaj personę, czyli wymyśloną postać, która uosabia cechy osób z Twojej grupy docelowej.
- W jakiej formie będziesz nagrywać swój podcast? – wywiad czy Twoja swobodna wypowiedź? Zastanów się, w jakim formacie będziesz czuć się najbardziej komfortowo. Niezależnie od tego, na co się zdecydujesz, kluczowe jest utrzymanie spójności całego podcastu. Do tego niezbędny będzie scenariusz każdego z odcinków oraz wykorzystanie storytellingu, który angażuje emocjonalnie słuchaczy.
PODCAST – NAGRYWANIE ZA DARMO?
Osoby, które są zainteresowanie nagrywaniem podcastów, często mają dwa sprzeczne wyobrażenia o tym, jak wygląda cały proces. Pierwsza grupa jest przekonana, że można zacząć zupełnie od zera, czyli bez żadnego wkładu finansowego. Druga grupa sądzi, że nagrywanie podcastu powinno być maksymalnie profesjonalne, dlatego wymaga zaawansowanego sprzętu i oprogramowania, a scenariusze i plan promocji muszą być opracowane przez agencję podcastową.
Gdzie leży prawda? Tak jak zwykle – gdzieś pośrodku.
Oczywiście, możliwe jest wystartowanie podcastu zupełnie za darmo. Musisz mieć jedynie:
- sprzęt do nagrywania: w wersji darmowej będzie to Twój własny telefon lub mikrofon. Najważniejszym parametrem jest jakość mikrofonu, bo od niej w dużej mierze zależy później komfort słuchaczy. Pamiętaj, że trzaski bądź niewyraźny głos prowadzącego mogą zniechęcić nawet najbardziej zainteresowanego odbiorcę. Najważniejszą wadą takiego rozwiązania będzie wysoki poziom szumu i „płaski” dźwięk – można więc zapomnieć o przyjemności słuchania…
- oprogramowanie: dostępne są proste programy do nagrywania i edycji podcastów, a w podstawowej wersji często są darmowe. Rzecz jasna nie będzie można używać zaawansowanych funkcji, ale na początku prawdopodobnie i tak nie wiedział(a)byś, jak to zrobić. Jakie programy do nagrywania podcastów wybrać? W pierwszej kolejności spróbuj Audacity lub GarageBand (macOS) – oba softy są darmowe, intuicyjne i przyjazne użytkownikom.
- platformę dystrybucji: Soundcloud, YouTube, Anchor albo darmowe wersje dedykowanych platform to miejsca, gdzie możesz zacząć dystrybuować swój podcast za darmo. Wiążą się z tym pewne ograniczenia, ale na początek wystarczy.
Wróćmy do wyjściowego pytania, które brzmiało: „czy da się nagrać podcast zupełnie za darmo?”. Da się, ale zawsze będzie to opcja bardzo podstawowa. Na początku, dla kogoś, kto chce po prostu oswoić się z tematem nagrywania podcastów, wersje free wystarczą. Jeżeli jednak chcesz się rozwijać, stworzyć profesjonalny podcast większego brandu lub w pełni wykorzystać potencjał reklamowy podcastów (o tym pisaliśmy tu: LINK) będziesz musiał zainwestować w narzędzia i sprzęt lepszej jakości bądź poprosić o wsparcie profesjonalną agencję podcastową.
CZAS NA MONTAŻ, CZYLI NAGRYWANIE PODCASTU TO NIE WSZYSTKO
Pora na bardzo ważny element całego procesu podcastowego – montaż i edycję. Możemy traktować ten etap jako sztukę manewrowania między osiąganiem wysokiej jakości dźwięku i eliminowaniem zbędnych szumów a efektem naturalności.
Dlaczego montaż jest tak ważny? Zwróć uwagę, że to „niewidzialny” element, który wpływa na odbiór całego podcastu, także na nieświadomym poziomie. To od edycji w dużej mierze zależy, czy odbiorca po odsłuchaniu odcinka powie: „tak, ten podcast jest naprawdę profesjonalny, wciągnąłem się w tę historię” czy raczej szybko zapomni o nagraniu.
Oczyszczanie podcastu z szumów, zbędnych trzasków i dźwięków (mlaskanie, „yyyy…”, powtórzenia), umiejętne operowanie ciszą, edycja dialogów, dynamizowanie niektórych fragmentów – to tylko niektóre z możliwości, jakie dają profesjonalne programy do edycji. Pamiętaj jednak, że sam program to nie wszystko, dopiero w rękach sprawnego i świadomego montażysty pozwala osiągnąć zamierzony efekt.
Pamiętaj przy tym, że podstawowa zasada jest taka: z nagrania kiepskiej jakości, wykonanego na sprzęcie, który nie jest do tego przeznaczony (laptop, telefon) – nie stworzysz finalnego produktu o jakości studyjnej.
PODSUMOWANIE
Nagrywanie podcastu może być proste i tanie (a nawet darmowe), ale nie musi. To, którą opcję wybierzesz, powinno zależeć w dużej mierze od tego, na jakim etapie rozwoju podcastu jesteś i co chcesz osiągnąć. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić „testowy” sezon podcastu i sprawdzić, jak odnajdujesz się w nowej roli.
Jeżeli jednak poczujesz, że chcesz zająć się tym na poważnie – warto zainwestować w sprzęt lub agencję. Pozwoli Ci to działać profesjonalnie, ale także zniuansować przekaz, by osiągać zamierzony efekt: merytoryczny, emocjonalny i wizerunkowy. Podobnie, jeśli reprezentujesz firmę czy markę – i chcesz być postrzegany jako profesjonalista – warto powierzyć produkcję treści audio osobom, które zajmują się tym zawodowo.