W jaki sposób korzystamy z treści za pośrednictwem platform wideo? Myśląc o takich platformach mamy głównie na myśli YouTube’a. A czy jest różnica między słuchaniem podcastów na YT, a oglądaniem filmów dedykowanych temu medium? Słuchacze podcastów korzystający z tej platformy nie skupiają się na warstwie wizualnej, ponieważ szukają treści typowych dla podcastów – a więc treści eksperckich, dostarczających wiedzę związaną z biznesem, lub zainteresowaniami. A więc czy zasadne jest wzbogacanie podcastu o zapis video? Niekoniecznie. Zapraszam do lektury wywiadu z Karoliną Piekus-Dobrzańską z Concept PR, która opowiedziała jak wygląda konsumpcja treści na YouTubie z perspektywy stratega zaangażowanego w komunikację marek i ekspertów. Karolina od 10 lat prowadzi agencję Concept PR, specjalizującą się w PR korporacyjnym kryzysowym a także employer branding, ale także w content marketingu. Wcześniej Karolina pracowała m.in. w agencjach Roland Communications, Publicis czy koncernie Pfizer, na stanowiskach dyrektora ds. komunikacji korporacyjnej, strategicznej czy dyrektora PR. W ostatnim czasie skupia się na branży HR i budowaniu wizerunku ekspertów.
WYWIADU MOŻESZ POSŁUCHAĆ W FORMIE AUDIO W 5. ODCINKU PODCASTU AUDIO AKTYWNY, W KTÓRYM ROZMAWIALIŚMY Z KAROLINĄ PIEKUS:
W piątym odcinku Audio Aktywnych zastanowimy się, czy podcasty są słuchane na Youtube? Czy powinniśmy swój kontent podcastowy 1:1 dystrybuować na YT? Jak wygląda konsumpcja merytorycznych treści na YT – webinary, wystąpienia, wywiady – czy warstwa wizualna ma znaczenie?
Zapraszam Cię do wysłuchania rozmowy, jaką przeprowadziłem z Karoliną Piekus – założycielką agencji Concept PR, która od 10 lat specjalizuje się w PRze korporacyjnym, kryzysowym oraz employer brandingu, ale także w kontent-marketingu. Wcześniej Karolina pracowała w agencjach Rowland, Publicis, a także w koncernie Pfizer, na stanowiskach dyrektora ds. komunikacji korporacyjnej, strategicznej, czy dyrektora PR.
Zachęcamy do kontaktu, zawsze chętnie porozmawiamy o tym co mogą dać podcasty ich twórcom, czy markom, które się w nich reklamują. Możesz nas znaleźć tutaj:
Linked In: https://www.linkedin.com/company/conceptaudio
https://www.linkedin.com/company/agencja-concept-pr/
www: https://conceptaudio.pl
email: michal@conceptaudio.pl
Concept AUDIO: Podcasty dają wymierne korzyści dla słuchaczy – z reguły jak szukamy jakiegoś contentu to dlatego że coś nas konkretnie interesuje. Oczywiście są podcasty, które są stricte rozrywkowe, ale z reguły to jest odpowiedź na potrzebę poszerzenia wiedzy, nauczenia się czegoś, rozwiązania problemu biznesowego. Wyszukiwarki też nam w tym pomagają ponieważ pozwalają z bardzo wielu treści odsiać pewien szum, dzięki czemu znajdujemy dokładnie to co nas interesuje.
Karolina: Myślę że już jakiś czas temu wszyscy odkryliśmy, że dużo ciekawiej jest wybierać sobie treści – te, które nas najbardziej interesują. Dlatego taką zawrotną karierę robią serwisy on demand, vod, czy chociażby Netflix, z których wybieramy sobie te programy, te audycje, czy te treści, które nas najbardziej interesują.
Concept AUDIO: Fajnie, że to poruszyłaś – bo tak naprawdę, jeśli porównamy sobie podcasty właśnie do YouTube’a – Youtube’owi zależy na tym, żebyśmy de facto nie oglądali jednego filmu długo, tylko żebyśmy się przeklikiwali przez te filmy, w związku z czym w każdym możliwym miejscu i na każdym możliwym etapie mamy tak naprawdę rozpraszacze, które chcą, żebyśmy klikali w jakiś kolejny film. W podcaście jest inaczej. Włączamy sobie ten podcast i tak naprawdę kompletnie nic nam nie zakłóca tej audycji. Jeżeli mamy odpowiedź na naszą potrzebę, konkretną wiedzę, której szukamy, to jesteśmy w stanie przez długi czas skupić się na tym odcinku i go słuchać. To jest bardzo istotna zaleta podcastów.
Karolina: Tak, wiesz nawet spotkałem się z taką sytuacją, kiedy prowadziłam webinar, była to debata z kilkoma ekspertami i rozmawiałam później w branży z innymi specjalistami, którzy się interesowali tym tematem. Powiedzieli mi, że słuchali tej debaty, ale nie mieli pojęcia, że ja ją prowadzę – bo nie tyle ją oglądali, co jej słuchali. Wniosek z tej rozmowy był taki:
Karolina Piekus
…a wiesz, bo ja tego słucham, robiąc coś innego w tym czasie i w tle te treści mi się bardzo fajnie przyswajają – natomiast nie patrzę, bo nie mam na to czasu, nie mogę swojej uwagi oderwać od tego co robię zawodowo w danej chwili – także skupiam się na treści…
I to mi dało wtedy bardzo wiele do myślenia. To były czasy, kiedy byliśmy jeszcze przed tym „podcastboom’em” ?
Concept AUDIO: Słuchając możemy wykonywać jednocześnie inne czynności – możemy słuchać w czasie jazdy samochodem czy w komunikacji miejskiej – chociaż oczywiście w ostatnim czasie pandemii akurat te sytuacje były mocno ograniczone. ale przecież również będąc w domu słuchamy np. sprzątając, czy gotując. Nadal też chodzimy na zakupy, biegamy, czy spacerujemy. A to są czynności, podczas których nie możemy korzystać z mediów angażując wzrok. Jeśli jesteśmy na YouTubie, czy udostępniamy treści wideo na innej platformie, to tak naprawdę ścieżka audio z takiego wideo jest w zasadzie gotowym podcastem. Czy to oznacza, że nagrywając podcast możemy – czy wręcz powinniśmy – po prostu przełożyć te treści jeden do jednego na platformę wideo właśnie?
Karolina: Tu bym się nie zgodziła. Trzeba się mocniej zastanowić nad tym kto mnie słucha i jaka jest percepcja odbiorcy, w zależności od kanału. Jeżeli ktoś mnie ogląda, to oczekuje ode mnie też pewnego tła, pewnej wizualizacji. Dużą rolę wtedy odgrywa właśnie ta strona wizualna.
Concept AUDIO: To nie jest tak, że naszym odbiorcą są te same osoby, tylko po prostu korzystają z różnych kanałów, z różnych mediów?
Karolina: Może tak być, ale jeżeli tworzymy sobie persony swoich odbiorców, może się okazać, że zupełnie kto inny będzie chciał oglądać webinary – będzie to zupełnie inna grupa wiekowa albo zupełnie inna grupa zawodowa – a ten kto słucha może być zupełnie kimś innym, zwłaszcza w przypadku marek konsumenckich może to mieć duże znaczenie.
Concept AUDIO: Czyli musimy się dość dobrze przygotować i zastanowić się do kogo chcemy z konkretnym przekazem dotrzeć. A od czego zacząć? Podejmujemy decyzję – zaczynamy nagrywać podcast – co najpierw powinniśmy zrobić?
Karolina: Zanim jeszcze podejmiemy decyzję, że nagrywany podcast – to tak jak mówi Simon Sinek – zadajmy sobie pytanie – dlaczego? Po co? Jaki jest cel? Zawsze trzeba się zastanowić jaki jest tego podstawowy cel, do czego dążę, do czego zmierzam, co chce tym osiągnąć? Jeżeli sobie nie postawimy takiego celu przed sobą to łatwo wpadniemy albo gadulstwo, przez które szybko stracimy swoją publiczność, albo nie będziemy mieli pewnego porządku, zamysłu tych treści, o których chcemy opowiedzieć. A więc najpierw zastanówmy się do kogo mówimy i po co. Co mam słuchaczowi do przekazania. Jakie korzyści ma odnieść słuchacz po wysłuchaniu odcinka. Dlaczego ma do nas wracać. W jaki sposób czas, który nam oferuje, będzie dla niego korzyścią – bo my dostajemy od niego czas, ale on musi też coś dostać.
Concept AUDIO: Czyli tak naprawdę musimy trochę dostosować nasze treści do danej grupy odbiorców – inne osoby oglądają treści wideo, inne słuchają podcastów.
Karolina: To też jest dobry argument dla tych, którzy chcą sobie w jakiś sposób „amortyzować” treści, czyli mają fajny content, mają fajną wiedzę do przekazania i zastanawiają się nad tym w jaki sposób mogą ją wykorzystać, i w jakich kanałach komunikacji. Co nie znaczy, że wszystko będzie zawsze jeden do jednego możliwe do przełożenia, że to co mam na blogu w identyczny sposób mogę powiedzieć w video blogu czy podczas webinaru. Tak nie jest. Trzeba to dopasować, ale treść w sensie jej zamysł, może być jak najbardziej wykorzystany i może być kanwą do tego, żeby wykorzystać różne narzędzia.
Concept AUDIO: Na koniec myślę, że powinniśmy wspomnieć o technicznej stronie nagrywania podcastu. Mam na myśli to, że nagrać podcast jest stosunkowo łatwo. Oczywiście można to zlecić, można zamówić taki podcast i są firmy, które zajmują się tym od samego początku do końca. Można w zasadzie mając tylko temat i pomysł zamówić gotowy scenariusz, nagrać w studiu, otrzymać zmontowany, udźwiękowiony materiał, który będzie dystrybuowany i również promowany. Takimi działaniami – kompleksową produkcją podcastów zajmujemy się w Concept AUDIO. Natomiast można też to zrobić dość łatwo samemu – w przypadku video musimy mieć profesjonalny sprzęt, scenografię, make-up, światło – nie jest to już takie łatwe. W przypadku podcastu wystarczy nam interfejs audio, mikrofon i możemy sobie sami taką treści wyprodukować. Myślę że to też jest unikalna zaleta podcastów.
Karolina: To prawda, ale przygotowując się do nagrania, zawsze warto sobie napisać taki chociażby mini konspekt, mini scenariusz, żeby trzymać się pewnych ram. To jest moja rada dla wszystkich, którzy chcą sami próbować i startować z podcastami. Chociaż wydaje się, że mam dużo do powiedzenia i mam wiele historii do sprzedania, to nagle okazuje się, że toniemy w dygresjach, anegdotach, i historyjkach. Zbaczamy z jasno wytyczonego pierwotnie celu i przez to gubimy też uwagę słuchacza.
Concept AUDIO: W pełni się z Tobą zgadzam – słuchacze podcastów szukają konkretów, gotowych rozwiązań, a dryfując po temacie nie będziemy w stanie utrzymać ich uwagi, w związku z czym nie będą do nas po prostu wracać. Karolina dziękuję Ci bardzo za rozmowę. Mam nadzieję że jeszcze będziemy mieli okazję do rozmowy o markach, o ekspertach, o komunikacji i o roli branded podcast w strategii komunikacyjnej marek i ekspertów. Dziękuję bardzo.
Karolina: Również dziękuję bardzo za rozmowę.
PODSUMOWANIE
Publikacja podcastów na YouTube to bardzo popularna forma dystrybucji wśród wielu podcasterów. Oczywiście ma to wiele zalet – YouTube to druga po Google największa wyszukiwarka na świecie, a globalnie jest ponad 2 miliardy użytkowników tej platformy. To jest olbrzymia liczba i olbrzymia rzesza użytkowników. Z drugiej strony szacunki pokazują, że podcastów globalnie słucha już około miliarda osób, a w ciągu 3 lat ta liczba się podwoi.
Przez YouTube można łatwo dotrzeć do wielkiej grupy użytkowników, obecność na YouTubie dostarczy nowych użytkowników, których prawdopodobnie nie miałbyś publikując wyłącznie na platformach stricte podcastowych, np. Spotify. Budując swój biznes czy brand warto być wszędzie. Jednak to nie oznacza, że trzeba być wszędzie z dokładnie tą samą treścią.
Z całą pewnością świetnym pomysłem jest przekierowanie ludzi z YouTube’a do twojego potcastu, informowanie ich, że twoje treści są łatwo i intuicyjnie dostępne na platformach podcastowych. Publikując statyczny audiogram, zadbaj o to, aby maksymalnie wykorzystać tę powierzchnię i umieść tam informacje na temat twojej audycji.