Jaki jest potencjał podcastów?

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

Czytaj »

Jaki jest potencjał podcastów?

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

Czytaj »

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce”. Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie”. Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Jaki jest potencjał podcastów?

Podcasty wchodzą do mainstreamu. Jeszcze w 2018 roku w Polsce mało kto o nich słyszał, ale już w 2019 ich popularność – i słuchalność – eksplodowała. Słuchaczy przybywa lawinowo, podobnie powiększa się podaż. Wg badań Publicis Groupe dla TandemMedia z września 2019 już 27% internautow 15+ w każdym miesiącu słuchało podcastów! Druga fala tego badania, z listopada 2020, mówi już o 31% regularnie słuchających. To dokładnie tyle, ile średnio na świecie. Wg Spotify Polska jest ósmym krajem pod względem dynamiki słuchalności podcastów. Jaki jest potencjał podcastów? Jakie mają perspektywy rozwoju? Dlaczego coraz częściej słyszymy o zjawisku #podcastboom?  Zapraszam do lektury.

potencjał podcastów
Rosnący potencjał podcastów możemy obserwować na każdym kroku.

Zjawisko podcastingu jest jeszcze w Polsce dość świeże i – ale już zdążyło zaistnieć w świadomości słuchaczy, a co za tym idzie – w świadomości marek. Ten trend ewoluuje bardzo dynamicznie. Patrząc na rynki referencyjne, a takim jest rynek amerykański, czy rynki Europy Zachodniej – liczby robią już kolosalne wrażenie.

DLACZEGO SŁUCHALNOŚĆ TAK ROŚNIE? I DLACZEGO AKURAT TERAZ?

Podstawową przyczyną jest popularyzacja i powszechny dostęp do technologii mobilnych. To sprawia, że możemy słuchać interesujących nas podcastów zawsze i wszędzie, a potencjał podcastów szybko rośnie.

Zastanów się, czy znasz kogoś, kto nie ma smartfona, a posiada komórkę starego typu? Raczej nie. A jak wygląda korzystanie z internetu w smartfonie? Również korzystamy z niego masowo – a wielu z nas, jest po prostu online cały czas. Co więcej, podcastów możemy słuchać również offline – ściągając odcinki na swój telefon – ale tak naprawdę, w Polsce przeskoczyliśmy ten etap rozwoju, i w zasadzie wyłącznie streamujemy.

Streamingowe szlaki przetarły usługi VOD – jeszcze niedawno Netflix wchodził do Polski, długo na to czekaliśmy, a teraz coraz częściej wypiera tradycyjną telewizję. Ja już z niej nie korzystam od dawna.

Dodatkowym ułatwieniem dla słuchaczy vs. np. video, jest to, że pliki audio są małe. Nawet będąc za granicą, streamowanie kolejnego odcinka naszej ulubionej audycji nie zwiększy nam odczuwalnie transferu danych. A w związku z tym, że już wszędzie mamy darmowe WiFi, problem w zasadzie nie istnieje.

OUTSOURCING PODCASTU – CO ZYSKASZ?

Jak potencjał podcastów jest przed nami? To przyszłość? A może to już teraźniejszość?

Kompleksowość – będziesz mieć pewność, że wszystkie wymienione wyżej etapy produkcji podcastu będą odpowiednio poprowadzone. Oczywiście, od Ciebie zależy, które elementy zlecisz: najlepiej czujesz się w przygotowywaniu treści i realizacji podcastu, ale nie wiesz, w jakich innych kanałach można wykorzystać fragmenty gotowego już materiału? Reklama nie jest Twoją mocną stroną? A może potrzebujesz wsparcia w aspektach technicznych? Współpraca z profesjonalną agencją pozwoli Ci skupić się na tym, co umiesz najlepiej i lubisz najbardziej. Resztą zajmą się inni.

Spójność działań i synergia – jednym z częstych błędów w produkcji podcastów jest brak przemyślanej strategii podcastowej. Tym samym brakuje spójności i wszechstronności działań. Wsparcie agencji da Ci gwarancję, że Twoje działania będą zaplanowane i efektywne. Podcast będzie nie tylko profesjonalnie przygotowany i zrealizowany, ale także odpowiednio dystrybuowany w mediach. Pojawi się w dobrze dobranych kontekstowo (być może nieużywanych do tej pory) kanałach komunikacyjnych, a działania marketingowe będą przemyślane i skuteczne.

Profesjonalne budowanie marki – dzięki takiej współpracy podcast będzie odzwierciedlał to, jak chcesz, by inni postrzegali Twoją markę: jako merytoryczną, angażującą, dającą konkretną wartość i jakość. Tworzony przez Ciebie materiał będzie wykorzystany w innych mediach, tak, by wspierać budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Wykorzystanie potencjału reklamy – przywołane już wcześniej badanie Tandem Media pokazuje, że podcasty to „raj” dla reklamodawców. Słuchacze podcastów uznają je za najbardziej wiarygodne źródło informacji, deklarują także wysoki poziom akceptacji reklam w tym medium. 69% nie ma nic przeciwko cyklom bądź odcinkom sponsorowanym, natomiast 68% użytkowników uznaje, że polecanie konkretnej marki przez prowadzącego podcast nie jest niczym niewłaściwym. Wsparcie agencji w obszarze marketingu sprawi, że w pełni wykorzystasz potencjał swojego podcastu. Dostarczysz ciekawych i wartościowych treści, które zachowają ekspercki charakter – mimo tego, że są sygnowane konkretnym brandem.

SOCIAL MEDIA SIĘ ZMIENIAJĄ

Korzystanie z mediów społecznościowych się zmienia. Spójrz na ranking z badania Infinite Dial Edisona, FB po raz pierwszy jest używany przez mniej niż 47% Amerykanów. Co więcej, rośnie Instagram (też ze stajni Facebooka), rośnie TikTok, kończy się Snapchat. A jak wiemy trendy amerykańskie, wprawdzie z opóźnieniem, ale jednak rozpowszechniają się na świecie.

W 2020 – pandemicznym roku – pojawił się nowy konkurent dla mediów społecznościowych w postaci #socialaudio. Z pewnością znacie aplikację Clubhouse, w której w pokojach do rozmów możemy porozmawiać – tylko audio, bez zapisu, bez szerowania. Tym tropem poszli giganci SM – Twitter stworzył Spaces, LinkedIn pokoje do rozmów, które lada moment udostępni, a FB wreszcie oznajmił, że udostępni – wspomniane pokoje audio, ale przede wszystkim będziemy mogli szerować audio. Cały czas nie mogę zrozumieć jak to jest możliwe, że do tej pory nie ma tej funkcjonalności…

ŚLEPOTA BANEROWA I IRYTACJA REKLAMĄ VIDEO

Dla wzrostu popularności audio istotne jest też zmęczenie zagęszczeniem reklam typu display w internecie. Przed video zawsze mamy pre-rolle, lub kilka, YouTube jest co chwila przerywany spotem – nie da się oglądać. Nie chcemy tych reklam, unikamy ich. Ślepota banerowa jest zjawiskiem od lat powszechnym. Rośnie irytacja reklamami video – wg Wavemakera nie znosi ich niemal 70% widowni telewizyjnej. W podcastach za to akceptujemy branding, czy treść reklamową zaszytą przez prowadzącego w treści audycji. Taka reklama jest bardzo skuteczna. Ale o tym też przeczytasz w jednym z kolejnych artykułów.

SMARTSPIKERY I REWOLUCJA W WYSZUKIWANIU GŁOSOWYM

Korzystanie z social się zmienia, zmienia się też sposób wyszukiwania treści. Coraz częściej korzystamy z wyszukiwarek głosowych. Kilka lat temu na rynku pojawił się smart speaker. Co to takiego? Jest to po prostu stacjonarny, domowy asystent głosowy. Urządzenie może wyszukać dla nas informacje, podając wyniki w formie komunikatów głosowych. Może też sterować innymi urządzeniami w inteligentnym domu.

W Polsce w zasadzie to urządzenie jest nadal nieznane – tym bardziej ciężko uwierzyć że w Stanach jest już obecne w co trzecim domu! I u nas będzie podobnie, to tylko kwestia czasu. Zmiana technologiczna która ma teraz miejsce, z, nazwijmy to, ekrano-zorientowania, na głośniko-zorientowanie, wynika po prostu z kolosalnej naturalności, i łatwości komunikacyjnej, jaką niesie ze sobą głos. To w końcu najstarsza, i najłatwiejsza forma komunikacji. Przed nami wielka rewolucja głosowa!

A dlaczego jest to tak ważne dla naszej historii? Oczywiście dzięki asystentom głosowym rośnie konsumpcja wszelkich treści audio! Badanie przeprowadzone przez Edisona, pokazało, że aż 70% posiadaczy smartspikerów używa ich do odtwarzania podcastów! Co więcej, 20% tych osób twierdzi, że dzięki asystentom głosowym słucha jeszcze więcej podcastów, niż przed kupnem tego urządzenia.

Konkudując, potencjał podcastów, jaki przed nimi, jest imponujący. Na naszych oczach ma miejsce rewolucja – wśród konsumentów, w sposobie dostępu do treści, i rewolucja w komunikacji, do której już teraz marki muszą – tak, po prostu muszą – się przygotować, żeby jutro nie zostać w tyle. Audiobranding czy dostosowanie kontentu pod wymogi wyszukiwań głosowych – to będą kierunki bardzo trendy w najbliższym czasie.

Jeśli Ty – jako ekspert, lub Twoja marka – nie macie jeszcze własnego podcastu, czas to szybko nadrobić. Zachęcam do zapoznania się z ofertą produkcji podcastów w Concept Audio.

Podoba Ci się artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj inne artykuły

Asian couple hasband work laptop computer with wife wear headphone listen music in smartphone.
Michał Dobrzański

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

CZYTAJ »
Concept audio
Nie jesteś przekonany, czy powinieneś mieć własny podcast?

Z przyjemnością z Tobą o tym porozmawiam.
Napisz do mnie!