Podcast – co to jest? Ilu jest słuchaczy podcastów?

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

Czytaj »

Podcast – co to jest? Ilu jest słuchaczy podcastów?

Michał Dobrzański

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce". Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie". Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Share on linkedin
LinkedIn

Pozostałe artykuły

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

Czytaj »

Michał Dobrzański

Od 10 lat wspiera stacje radiowe w budowaniu strategii sprzedażowej produktów reklamowych. Zagorzały pasjonat podcastów – zaangażowany w podnoszenie świadomości i edukacji branżowej w zakresie potencjału reklamowego podcastów. W Tandem Media autor największego na polskim rynku raportu dotyczącego podcastów: „Słuchacz podcastów w Polsce”. Współautor jedynego w Polsce podcastu dotyczącego radia, kina i digital audio kierowanego do słuchaczy zawodowo związanych z rynkiem mediów i reklamy: „O Mediach w Tandemie”. Podcast w 2020 roku otrzymał nagrodę od Media Marketing Polska jako inspiracja dla branży.

Podcast – co to jest? Ilu jest słuchaczy podcastów?

Podcasty już od dwóch lat przebojem zdobywają polski rynek. AUDIO wyraźnie rośnie w siłę. W tym artykule odpowiem na pytanie co to jest podcast, przyjrzymy się historii podcastów – skąd się wzięły? Kiedy powstały?
Zapraszam do lektury.

Podcasting w ostatnim czasie stał się tak potężnym narzędziem, że możemy już mówić, że stanowi odrębne medium. Wynika to z jednej strony z jego masowości, i rosnącego zasięgu, a z drugiej z niewątpliwych i unikalnych zalet, jakie ma komunikacja AUDIO. 

Jednak zanim przejdziemy do liczb pokazujących skalę słuchalności podcastów, zacznijmy od rysu historycznego. A więc kto wymyślił podcasty? I kiedy?

CO TO JEST PODCAST? DEFINICJA I HISTORIA

Podstawowa definicja (z Wikipedii) mówi, że podcast to zapis dźwięku opublikowany w internecie. Z reguły w odcinkach, które są publikowane regularnie, przy pomocy technologii RSS.

Nazwa wzięła się z połączenia słów iPod – odtwarzacz muzyczny firmy Apple i broadcast (z ang. „transmisja, przekaz”). Według innych źródeł pochodzi od skrótu określenia „Personal On Demand”

Wikipedia

Wszystko zaczęło się w roku 2000, kiedy pojawił się pomysł rozszerzenia możliwości technologii RSS. Od teraz możliwe stało się przesyłanie treści audio. Za protoplastów tej technologii uważa się Adama Curry i Dave’a Winer’a. Winer zaprezentował to rozwiązanie koledze, dziennikarzowi, Christopher’owi Lydon’owi w 2003. Ów dziennikarz przeprowadzał wywiady, i zaczął umieszczać je na swoim blogu w formie plików mp3. Dzięki RSS możliwy był dostęp do bloga przez odbiorców sposób automatyczny.

Dzięki sukcesowi Lydon’a, wspomniany już Curry zaczął rozwijać technologię, która umożliwiała użytkownikom ściągnąć audio z www. Potem przez iTunes’a można było przerzucić je do playera mp3. Żeby testować technologię, Curry stworzył podcast „Daily Source Code”, uważany przez wielu za pierwszy podcast. Chociaż tu zdania są różne. W każdym razie miesiąc od premiery, New York Times po raz pierwszy napisał o zjawisku podcastingu. Kolejno były prezentacje na konferencjach, platforma do hostingu Libsyn, i pierwsze podcasty publikowane przez Public Radio International w formie codziennych wiadomości.

CIEKAWOSTKA

I tu ciekawostka – pod koniec września 2004 liczba stron w wynikach wyszukiwania Google na hasło podcast zamykała się w ilości 500, a rok później było to już ponad sto milionów. W Google Trends znajdziemy datę wrzesień 2004 jako datę pierwszych zapytań o słowo podcast.

Popoularność słowa podcast
https://trends.google.com/trends/explore?date=all&q=podcast

Milowym krokiem dla podcastingu było bowiem ogłoszenie w czerwcu 2005 roku przez Steva Jobsa, że iTunes zyskuje w nowej wersji katalog z podcastami. W grudniu tego roku, słowo podcast zostało wybrane słowem roku przez New Oxford American Dictionary. Nastąpił gwałtowny rozwój podcastów w Stanach Zjednoczonych, w Australii, Kanadzie, UK, a wraz rozwojem technologii mobilnych, które były kolejną trampoliną dla podcastów, również w Azji, i oczywiście Europie.
W roku 2014 z iTunes’a ściągnięto podcasty ok 7 miliardów razy. W 2018 już 19 milardów. 19 miliardów! Obłęd!

WZROST SŁUCHALNOŚCI I PODAŻY PODCASTÓW

Według raportu PWC Perspectives from the Global Entertainment & Media Outlook 2020–2024 liczba słuchaczy podcastów na świecie to około miliarda (!) osób. W ciągu trzech lat będzie to już 1,5 mld. Równocześnie rosną też przychodzy z komunikacji reklamowej w podcastach.

Pandemiczny 2020 rok okazał się tylko chwilowym wyhamowaniem tego trendu.

Patrząc na zasięg miesięczny, czyli wskaźnik mówiący o udziale osób słuchających danego medium przynajmniej raz w ostatnim miesiącu, można posłużyć się badaniami Reuters Institute, który to raportuje zasięgi powyżej 40% w krajach, w których podcasty są najpopularniejsze, czyli w Hiszpanii, Irlandii, i krajach skandynawskich.

https://trends.google.com/trends/explore?date=all&q=podcast

Jeszcze przed wakacjami 2019 powiedziałbym, że w Polsce jeszcze nie możemy mówić o takiej skali, ale… popularność podcastów w ostatnim czasie wyraźnie rośnie, co udowadniają badania, które przeprowadziłem w Tandem Media razem z Publicis Group we wrześniu 2019 r. Okazuje się, że w naszym kraju, wśród internautów w wieku 15+, zasięg miesięczny jest na podobnym poziomie, co w zachodnich krajach europejskich, które – wiadomo – są lepiej od nas rozwinięte, szybciej przyjmują się w nich różnego rodzaju nowe (może nie do końca nowe, ale od niedawna bardzo popularne) trendy, przychodzące często z zachodu.

A tymczasem…w 2019 roku w Polsce słuchało podcastó 27% internautów, pod koniec 2020 roku już 31%. Dynamika wzrostu słuchalności jest olbrzymia, i dopiero przyspiesza.

Tak dynamiczny wzrost tłumaczy informacja, że 65% respondentów zaczęło słuchać podcastów w ciągu ostatniego roku

Drugą przesłanką, że mamy do czynienia z #podcastboom w Polsce jest wzrost podaży podcastów. Wg katalogu, który prowadzi Borys Kozielski na podkasty.info – w zeszłym roku liczba audycji wzrosła z 1000 do 6400. Imponujące!

Podcasty wchodzą do mainstreamu!

Jeśli Ty – jako ekspert, lub Twoja marka – nie macie jeszcze własnego podcastu, czas to szybko nadrobić. Zachęcam do zapoznania się z ofertą produkcji podcastów w Concept Audio.

Podoba Ci się artykuł? Udostępnij go!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Przeczytaj inne artykuły

Asian couple hasband work laptop computer with wife wear headphone listen music in smartphone.
Michał Dobrzański

Skuteczność komunikacji w podcastach

Czy branding – generalnie reklama w podcaście działa? Czy jest skuteczna? Efektywna?
Dziś przedstawiam ci dwa case’y. Z jednej strony ciekawe dane od BBC, dotyczące sposobu, w jaki treści w podcastach oddziałowują na ludzki mózg (BBC Audio: Activated).

CZYTAJ »
Concept audio
Nie jesteś przekonany, czy powinieneś mieć własny podcast?

Z przyjemnością z Tobą o tym porozmawiam.
Napisz do mnie!