Na czym polega promocja podcastów? Nie od dziś wiadomo, że podcasty mogą przyciągnąć i wpłynąć na wzrost zainteresowania klienta. Słuchacz, który jest w trakcie podejmowania decyzji zakupowej, dzięki twojej audycji będzie mógł lepiej poznać i zrozumieć jakie wartości niesie twoja marka i jakie korzyści będzie miał, kupując produkt twojej marki. Przemyślane, wartościowe treści pomogą Twojej marce wyróżnić się na tle konkurencji i zachęcić słuchaczy do budowania relacji z marką. Ale jak dotrzeć do tych słuchaczy na samym początku? Jak powinno wyglądać zarządzanie podcastem? Nie wystarczy tylko odpowiednie projektowanie podcastów…Jakie działania promocyjne są konieczne, aby ułatwić naszej nowej audycji start? Promocja podcastów to temat dzisiejszego wpisu.
Słuchalność podcastów rośnie z każdym rokiem, z każdym miesiącem, już teraz w Polsce słucha ich co trzeci internauta, czyli prawie 9 milionów osób. W ciągu ostatnich 2-3 lat, Polska była jednym z najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie, o czym donosił jakiś czas temu Spotify.
MOŻESZ WYSŁUCHAĆ TEGO ARTYKUŁU W FORMIE AUDIO:
Sytuacja jest następująca. Wiemy już kto będzie nagrywał nasz #podcast, wiemy mniej więcej co w nim będzie, mamy pomysły na kilka odcinków. Przygotowaliśmy i wyposażyliśmy sobie w biurze pokoik w którym będziemy nagrywać – albo zleciliśmy robotę #agencjapodcastowa i będziemy nagrywać w studiu. To już bez znaczenia.
Czas zastanowić się co możemy zrobić, aby zbudować audytorium. Chcemy dotrzeć do użytkowników naszej marki, ale także do potencjalnych klientów, aby zainteresować ich ofertą.
Podcasting to wieloelementowy proces. Rozłożony w czasie, wymagający systematyczności, cierpliwości i skoordynowanych działań… O czym koniecznie trzeba pamiętać na samym początku?
📣SoMe
📣płatne posty w SoMe
📣szeroka dystrybucja
📣newsletter
📣cross marketing Posłuchaj 🙂
A o szczegółach możesz porozmawiać z:
🎙 Agencja podcastowa Concept AUDIO oraz
🎙 Agencja Concept PR
Zapraszamy!
Możesz nas znaleźć tutaj:
Linked In: https://www.linkedin.com/company/conceptaudio
https://www.linkedin.com/company/agencja-concept-pr/
www: https://conceptaudio.pl
newsletter: https://www.linkedin.com/newsletters/komunikacja-w-podcastach-6874005830623137792/
email: michal@conceptaudio.pl
WZROST ZNACZENIA AUDIO W KOMUNIKACJI
To w ogóle jest element szerszego trendu związanego ze wzrostem znaczenia audio. Rozwijają się technologie głosowe, audio pozwala nam na korzystanie z mediów w sytuacjach, w których wcześniej nie było to możliwe. W trakcie pandemii, gdy czas spędzony przed ekranem urósł do zakresów, które po prostu źle wpływają na nasze zdrowie – jest to świetny sposób aby od tych ekranów odpocząć, zapewne jesteś świadomy zjawiska zmęczenia ekranami. Światło niebieskie, które emitują ma olbrzymi wpływ na nasz organizm – i nie tylko na same oczy, ale generalnie równowagę i zdrowie psychiczne.
Rośnie też zainteresowanie i konsumpcja treści słownych, z których dynamika wzrostu zainteresowania rośnie ostatnio szybciej niż treści muzycznych. Są na to twarde dane z rynku amerykańskiego, są też z rynku polskiego – ale o tym jeszcze będzie jeden z kolejnych wpisów na blogu.
A więc w związku z tą eksplozją zainteresowania podcastami nie może dziwić, że coraz częściej firmy, marki, eksperci czy po prostu marketerzy, do swoich działań komunikacyjnych dodają audio.
Na zachodzie to już od dawna standard, marketerzy, którzy raz sprawdzili jak dużo wnoszą podcasty do strategii komunikacyjnej – poprzez możliwość prowadzenia dialogu z użytkownikiem i bliskość, którą generują – używają tego medium bardzo chętnie.
Jeśli spojrzymy sobie na kategorię branded podcasts – czyli podcasty marek – to ich liczba w katalogu Apple w 2021 roku wzrosła o 100%. Tak raportuje Chartable – firma zajmująca się analityką podcastową – z resztą niedawno przejęta przez Spotify. Na naszym rynku również widzimy wzrosty, ale nadal dobre podcasty marek możemy policzyć – no może nie na palcach – ale nadal wystarczą nam do tego liczenia liczydła, obejdzie się bez zaawansowanego kalkulatora. Na szczęście to się zmienia i będzie się zmieniało coraz szybciej.
PROJEKTOWANIE PODCASTÓW – CELEM JEST ZBUDOWANIE AUDYTORIUM
A więc czas zastanowić się co możemy zrobić, aby zbudować audytorium. Chcemy dotrzeć do naszych użytkowników, ale także do potencjalnych klientów, aby zainteresować ich ofertą naszej firmy, czy naszej marki. Często jest tak, że samo uruchomienie podcastu, same przygotowania do startu zajmują w organizacji tak wiele wysiłku, czasu, zasobów – że zapominamy o tym, że podcasting to jest proces. Proces rozłożony w czasie, wymagający systematyczności, cierpliwości i skoordynowanych działań.
PROMOCJA PODCASTÓW ZACZYNA SIĘ OD SOCIAL MEDIÓW
To jest pierwszy krok. Potęga social mediów jest oczywista, na pewno tu nie będzie dla ciebie zaskoczenia. Najłatwiejszym, najszybszym sposobem poinformowania o twoim nowym podkaście są po prostu posty na twoim fanpage’u. Korzystaj ze wszystkich kanałów, w których komunikuje się twoja marka. I to wcale nie muszą być posty dotyczące ostatniego odcinka, czy zapowiedzi kolejnych – jeśli masz starszy kontent – wykorzystaj też social do przybliżania tematyki czy gości w starszych odcinkach. Na pewno znajdą się słuchacze zainteresowani, łatwo ich nakierujesz w ten sposób na wyemitowane już odcinki.
Korzystaj z hasztagów, z oznaczeń partnerów czy gości – poszerzasz tak zasięg. Jeśli komunikujesz odcinek z gościem – optymalnie jest umówić się na wspólną akcję – tak aby wzajemnie się szerować czy komentować – to podbija zasięgi. Oczywiście w zależności od platformy, np. na Linkedin absolutnie nie można szerować, bo to ma odwrotny skutek.
KOLEJNY ETAP – POSTY SPONSOROWANE A PUBLIKACJA PODCASTÓW
Poprzedni wątek dotyczył organicznych postów, ale jeszcze lepszą skuteczność mają posty płatne. Możesz je targetować wg różnych zmiennych I generalnie zautomatyzować sobie ten proces, dzięki czemu nie będzie to angażująca czynność. Oczywiście wymagany jest tu odpowiedni budżet, różny dla poszczególnych platform, zależny tematyki, od grupy docelowej, zasięgów, popularności publikowanych treści.
Olbrzymią zaletą jest tu możliwość dotarcia do użytkowników spoza kręgu fanów czy followerów twojej marki, a więc do osób, które do tej pory raczej nie wiedziały o istnieniu twojego podcastu.
SZEROKA DYSTRYBUCJA PODCASTÓW – CZYLI WARTO BYĆ WSZĘDZIE
To może się wydawać banalne, ale im dłużej zajmuję się podcastingiem tym bardziej dziwi mnie ograniczanie dystrybucji audycji. Pomijam tu jakieś deale, wyłączności, partnerstwa, czyli sytuacje w których ograniczanie platform, na których publikujemy podcast, jest z jakichkolwiek powodów biznesowych zasadny.
Jest cała masa audycji, które można znaleźć tylko w niektórych platformach.. są podcasty dostępne na Spotify, ale nie ma ich w Apple. Niektóre można namierzyć tylko na SoundCloud, a niektóre są wyłącznie na YouTube’ie. To przecież bez sensu. Pomijając oczywiste zawężanie w ten sposób miejsc, w których użytkownik ma szansę zetknąć się z naszym programem – dochodzi jeszcze potencjalna irytacja – łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której w twojej ulubionej aplikacji jakiś podcast nie jest dostępny – to musi być naprawdę super wartościowy content, aby specjalnie szukać go na innej platformie niż ta, z której najchętniej korzystasz…Oczywiście są powiadomienia, wspomniane social media, które nam przypominają o dostępności odcinka – ale przecież RSS pozwala na szeroką publikacją, warto zwracać na to uwagę. Upewnijmy się do jakich serwisów rozsyła naszą audycję nasz hosting, zadbajmy o to, żeby być w możliwie największej liczbie platform.
PUBLIKOWANIE PODCASTU NA YOUTUBE’IE
Czy warto być na YouTube? To dobre pytanie. Rozmawiałem o tym w 5 odcinku podcastu z Karoliną Piekus z agencji Concept PR, możesz go posłuchać korzystając z poniższego playera:
W piątym odcinku Audio Aktywnych zastanowimy się, czy podcasty są słuchane na Youtube? Czy powinniśmy swój kontent podcastowy 1:1 dystrybuować na YT? Jak wygląda konsumpcja merytorycznych treści na YT – webinary, wystąpienia, wywiady – czy warstwa wizualna ma znaczenie?
Zapraszam Cię do wysłuchania rozmowy, jaką przeprowadziłem z Karoliną Piekus – założycielką agencji Concept PR, która od 10 lat specjalizuje się w PRze korporacyjnym, kryzysowym oraz employer brandingu, ale także w kontent-marketingu. Wcześniej Karolina pracowała w agencjach Rowland, Publicis, a także w koncernie Pfizer, na stanowiskach dyrektora ds. komunikacji korporacyjnej, strategicznej, czy dyrektora PR.
Zachęcamy do kontaktu, zawsze chętnie porozmawiamy o tym co mogą dać podcasty ich twórcom, czy markom, które się w nich reklamują. Możesz nas znaleźć tutaj:
Linked In: https://www.linkedin.com/company/conceptaudio
https://www.linkedin.com/company/agencja-concept-pr/
www: https://conceptaudio.pl
email: michal@conceptaudio.pl
Wnioski z tej rozmowy są takie, że jednak bardzo często podcasty są słuchane w tle, więc – szczególnie w przypadku tzw. „gadających głów” – czyli takich treści w których warstwa wizualna jest drugorzędna, lub w ogóle nie istotna – wtedy raczej skupiamy się na samej rozmowie. A już w szczególności podczas pracy na desktopie, gdzie możemy sobie zminimalizować okno przeglądarki i robić coś innego. Na mobilu jest z tym trudniej, bo ta opcja jest możliwa w Youtube premium – czyli płatnym pakiecie.
Na YT nie musimy wrzucać video, wystarczy statyczny obrazek z podłożonym audio i już mamy mp4 – w takim formacie możemy opublikować podcast na YouTube. Nie zapominajmy, że yt to druga najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie, więc chyba jednak warto tam być.
EMAIL MARKETING, CZYLI POIFORMUJ O PODCAŚCIE W NEWSLETTERZE
Wiele organizacji buduje swoją bazę respondentów i wysyła do nich newsletter. To narzędzie prawie tak stare i powszechne jak sam internet. Mailing przez wielu z nas znienawidzony, ale nie dajcie się zwieść powszechnej opinii, że to po prostu spam – nic bardziej mylnego.
Średni open rate mailingu – czyli wskaźnik otwarcia takiej wiadomości – oscyluje wokół 15-20%. Ale jak mamy dane, i pokusimy się o spersonalizowanie takiego mailingu – open rate może urosnąć nawet do 50%. A to już jest naprawdę bardzo dużo. Korzystajmy z tego, aby informować o nowych odcinkach, przedstawić naszego gościa, zachęcić do odsłuchu przesyłając część wywiadu.
CROSS-PROMOCJA
Koniecznie trzeba ją wykorzystywać. O co chodzi? Zapraszasz do swojego podcastu gościa, który jest autorytetem, rozpoznawalnym głosem w twojej branży, czy po prostu dla twoich użytkowników. Każda branża ma swoich influencerów. Z jednej strony twój gość ma możliwość dotarcia do twoich odbiorców, z drugiej strony ty korzystasz z tej współpracy, bo gość będzie szerował info o udziale w twoim podcaście – więc docierasz do zupełnie nowych osób, które dotychczas nie znały twojego podcastu, twojego produktu, twojej marki. Tak to działa i powiem szczerze, że wszyscy z tego korzystają, a więc skorzystaj i ty.
LANDING PAGE PODCASTU – TRANSKRYPCJA PODCASTU WPŁYNIE NA POZYCJONOWANIE TREŚCI PRZEZ GOOGLE
Znowu może ci się to wydać oczywistą oczywistością, ale…wiele firm o tym – umówmy się – bardzo prostym narzędziu – po prostu zapomina. A może nie zapomina, a nie docenia jego możliwości.
A dlaczego to istotne – na pewno się domyślasz. Chodzi oczywiście o dostarczenie googlowym robotom treści. Możesz to zrobić poprzez dedykowany landing page, na którym umieścisz informacje o swoim programie, zasilisz stronę słowami kluczowymi, tak, aby na te najważniejsze miała możliwość znalezienia się wysoko. Świetnym rozwiązaniem jest korzystanie z transkrypcji odcinków, czyli tekstowego zapisu całego odcinka. Na taki zapis trafiają googlowskie algorytmy umożliwiając użytkownikom szukającym danaj treści łatwe odnalezienie właśnie twojego kontentu.
W przypadku samego audio to nie będzie możliwe – chociaż już słyszymy od dawna, że zaczyna się wyszukiwanie treści bezpośrednio w samym audio, ale chyba jeszcze na to poczekamy…
Możesz też oczywiście stworzyć taką podstronę w ramach swojej strony korporacyjnej. Jeśli nie masz jeszcze bloga – to doskonały moment. Koniecznie o tym pamiętaj bowiem to, ile korzyści może ci przynieść treść z podcastów, w kontekście ruchu internetowego, jest absolutnie nie pomijalna, po prostu szkoda contentu. Ja nie od dziś powtarzam że recycling treści jest kluczowy w marketingu.
Jeśli w ramach twojej organizacji funkcjonuje kilka marek, każda ma swoje kanały social mediowe, strony www – warto też aby wzajemnie się wspierały, to potencjał, który również warto wykorzystywać.
PODSUMOWANIE
To są najważniejsze elementy, o których powinieneś pamiętać panując promocję podcastów. Social media, właściwa dystrybucja, strona internetowa, wykorzystanie bazy subskrybentów oraz influencer marketing – to klucze do zbudowania audytorium.
Przede wszystkim jednak niech za twoimi wszystkimi działaniami stoi zawsze słuchacz. Słuchacz i korzyść jaką mu dajesz w swoim podcaście. Tylko wtedy będzie chciał wrócić po kolejne odcinki.
Dzięki dobremu marketingowi, twój podcast może dość szybko zyskać spore grono słuchaczy. Ułatwij sobie zadanie, delegując produkcję I promocję podcastu do agencji podcastowej. Oczywiście Concept Audio tu się poleca 🙂