Zdecydowałeś się nagrywać podcast. Na samym początku, gdy w głowie masa pomysłów i jesteś pełen zapału – wszystko wydaje się proste. Ale pomysły szybko się wyczerpią, pojawią się pilne sprawy na wczoraj, a życie zweryfikuje priorytety…Przygotowania, wstępne założenia i cały łańcuch produkcyjny powinny być dokładnie zaplanowane. Jakie są poszczególne kroki, które koniecznie musisz podjąć przed publikacją odcinka? Dziś przedstawiamy założenia strategii podcastowej.
Wszystko sprowadza się do tego, aby dostarczyć odpowiednie treści twojej grupie docelowej – we właściwym momencie. Brzmi banalnie…zapewniam cię, że przygotowanie wstępnego planu dotyczącego przygotowywania podcastów pozwoli ci uporządkować ten proces i będziesz do niego często wracał. Oczywiście nie obejdzie się bez modyfikacji – ale gdy już skończą się pierwsze pomysły – dzięki strategii łatwo zaplanujesz kolejne odcinki. Powtarzalność i konsekwencja wpłynie z kolei na twój wizerunek i postrzeganie wśród słuchaczy.
MOŻESZ WYSŁUCHAĆ TEGO ARTYKUŁU W FORMIE AUDIO:
Zanim ruszymy z nowym projektem podcastowym, warto zastanowić się i spisać sobie kilka istotnych kwestii. Najważniejsze z nich to:
📣 DLACZEGO chcemy nagrywać podcast?
📣 CO będzie głównym wątkiem / tematem?
📣 czy jest jakaś NISZA, na której chcemy się skupić?
📣 DLA KOGO będzie nasz podcast (persona)
📣 jaka będzie KORZYŚĆ dla słuchacza?
📣 w jaki sposób możemy wykorzystać treści z podcastów w innych narzędziach komunikacyjnych (RECYCLING TREŚCI)?
📣 jak będzie wyglądał PROCES PRODUKCJI naszego podcastu?
Chociaż niektóre obszary wydają się oczywiste – będziesz zaskoczona/-ny jak często będziesz do nich wracać w trakcie przygotowań do nowych odcinków! Będziesz nawet bardziej zaskoczony ile przy tym jest roboty 🙂
O tym wszystkim możesz posłuchać w 12. odcinku programu #audioaktywny.
A o szczegółach możesz porozmawiać z:
🎙 Agencja podcastowa Concept AUDIO oraz
🎙 Agencja Concept PR
Zapraszamy!
Możesz nas znaleźć tutaj:
Linked In: https://www.linkedin.com/company/conceptaudio
https://www.linkedin.com/company/agencja-concept-pr/
www: https://conceptaudio.pl
newsletter: https://www.linkedin.com/newsletters/komunikacja-w-podcastach-6874005830623137792/
email: michal@conceptaudio.pl
DLACZEGO ZDECYDOWAŁEŚ SIĘ NAGRYWAĆ PODCAST? JAKI JEST CEL?
Dysponujesz wiedzą, którą chcesz przekazać światu? Chcesz wykorzystać kolejny kanał do dystrybucji treści, które już masz? Może twoi odbiorcy nie mają czasu czytać i wiesz, że łatwiej będzie im odbierać twoje treści poprzez audio? Zastanów się nad tym – bowiem będzie to miało wpływ na ułożenie całego marketingu twojej audycji.
O CZYM BĘDZIE TWÓJ PODCAST?
Tematyka, czyli czego będzie można się dowiedzieć podcastu. Będziesz przekazywał wiedzę – czyli edukował? Może chcesz inspirować innych? A może dla twojego obszar działalności najodpowiedniejsze będą treści o charakterze rozrywkowym? Warto to precyzyjnie określić. To będzie miało wpływ na format audycji – nagraliśmy na ten temat odcinek:
A więc zapadła decyzja – Twoja marka, czy Ty, jako ekspert – będziesz, czy będziecie – nagrywali podcast. Ale jaką ten podcast będzie miał formę? Kto w nim będzie występował? Będziesz prowadził go sam? Będziesz zapraszał gości? A może będzie kilku hostów, może będą się rotować, zmieniać? Opcji jest bardzo dużo, bo podcast to medium bardzo elastyczne i wręcz zachęca do eksperymentów i znalezienia własnej recepty na przekazanie treści.
W 6. odcinku opowiem Ci jaki format może mieć Twój podcast. Jeśli właśnie się nad tym zastanawiasz, lub myślisz o modyfikacji, urozmaiceniu – być może ten odcinek Cię trochę zainspiruje – w odcinku dodałem kilka przykładów zastosowania omawianych formatów. Zapraszam!
Na pewno podejmując tę decyzję, musisz pamiętać, że implikuje ona dalsze działania, cały łańcuch produkcji audycji. Również nakład pracy, jaki będziesz miał przy tworzeniu treści. A więc warto zastanowić się, który format najlepiej Ci odpowiada – Twojej artystycznej wizji tego medium, Twojej tematyce, jak i możliwościom i dostępności zasobów – głównie czasu…
Przyjrzyjmy się zaletom i wadom najpopularniejszych formatów podcastów.
Zachęcamy do kontaktu, zawsze chętnie porozmawiamy o tym co mogą dać podcasty ich twórcom, czy markom, które się w nich reklamują. Możesz nas znaleźć tutaj:
Linked In: https://www.linkedin.com/company/conceptaudio
https://www.linkedin.com/company/agencja-concept-pr/
www: https://conceptaudio.pl
email: michal@conceptaudio.pl
Zdefiniował-aś/eś już tematykę, masz pomysł, wstępną wizję swojej audycji. Ważne jest, abyś na każdym etapie myślał przez pryzmat korzyści dla słuchacza.
DLA KOGO JEST TWÓJ PODCAST?
Do kogo chciałbyś dotrzeć poprzez swój nowy kanał komunikacji? Do obecnych użytkowników? Do potencjalnych? Od tego zależy content i sposób, w jaki go przekażesz.
Zawsze zachęcamy do stworzenia „persony”, która – dzięki wielu zmiennym opisującym użytkownika, pozwoli ci mieć go zawsze przed oczami tworząc dla niego treści.
Gdy będziesz planować nowe odcinki, łatwiej ci będzie zrozumieć, czy odbiorca będzie nimi zainteresowany, czy dostarczasz odpowiedź na problem, z którym do ciebie przychodzi.
POTĘGA SOCIAL MEDIÓW
SoMe to oczywiście główne źródło, z jakiej użytkownicy czerpią wiedzę o podcastach. Zadbaj o systematyczną obecność w kanałach, w których są twoi użytkownicy. Wykorzystaj swoją sieć kontaktów do promocji podcastu, poproś o feedback. Rób ankiety, wrzucaj teasery, cytuj gości. To wszystko działa. Kluczowa jest systematyczność – bez niej trudno o sukces.
PROCES PRODUKCJI PODCASTU – ZAPLANUJ KOLEJNE KROKI
Warto już na samym początku zastanowić się nad łańcuchem działań. Oczywiście istotne jest samo nagrywanie podcatu, podobnie jak montowanie podcastów. Również zarządzanie podcastem, czyli działania związane z hostingiem i dystrybucją składają się z wielu mniejszych elementów – koniecznie zastanów się i spisz sobie wszystkie kroki – tak, aby robić to zawsze tak samo, dzięki czemu zoptymalizujesz i przyspieszysz działania.
Tych elementów niestety jest wiele, są czasochłonne, dodatkowo często jedne wynikają z drugich, dlatego kolejność ma znaczenie. Koniecznie wszystko sobie wylistuj i zaplanuj, dzięki temu zaoszczędzisz dużo czasu.
To tym bardziej istotne, jeśli produkujesz też wersję video – dojdą ci olbrzymie pliki, często 5GB, którymi musisz żonglować np. z montażystą – tu też warto zaplanować optymalną ścieżkę. Wprawdzie ja jestem zdania, że video w podcaście jest zbędne – ale czasem klienci tego oczekują:
ZREWIDUJ DOTYCHCZASOWĄ KOMUNIKACJĘ
Wykorzystaj swój nowy podcast w innych kanałach komunikacji. W SoMe publikuj teasery i cytaty gości, również zdjęcia ze studia. Użyj transkrypcji odcinka do stworzenia artykułów, wpisów na blogu, mailingu. Znajdź miejsce na podcast na stronie www.
Dzięki podcastowi masz pretekst do nowych aktywności – informacje prasowe, ebook podsumowujący wiedzę, szkolenie dla dziennikarzy – jako agencja Concept PR robimy to na codzień – i to naprawdę fajnie działa.
POSTAW NA JAKOŚĆ
Już nie wystarczy nagrać telefonem czy laptopem i w amatorskiej formie wrzucić na platformę streamingową. Bariera wejścia w podcasting – związana z kosztami interface’u audio, mikrofonów, czy po prostu wynajęcia studia jest na tyle niska – że koniecznie powinieneś rozważyć taką inwestycję. W końcu twój podcast będzie lustrem twojej marki, więc warto zadbać o akceptowalne dla słuchacz wrażenia z odbioru audio.
Możesz posłuchać o tym w 10. odcinku podcastu naszej agencji, pt. Nagrywanie podcastu – od czego zacząć?
Z 10. odcinka AudioAktywnego podcastu dowiesz się jakie są najważniejsze etapy nagrywania podcastu. Czy musi wiązać się z dużą inwestycją na samym początku? To oczywiście dość skomplikowany i wymagający proces. Profesjonalny podcast – wysokiej jakości – jest oczywiście dużym przedsięwzięciem. Być może spotkałeś się z opinią, że wystarczy włączyć nagrywanie w telefonie – i mamy gotowy podcast. Nie do końca się z tym zgadzamy…ale żeby zacząć – nie trzeba wiele. Najważniejszy jest pomysł, podstawowy sprzęt i choćby bazowa edycja. A już na pewno, jeśli mówimy o podcaście marki, firmy, czy eksperta. Z tego odcinka dowiesz się, jak krok po kroku rozpocząć nagrywanie własnego podcastu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zachęcamy do kontaktu, zawsze chętnie porozmawiamy o tym co mogą dać podcasty ich twórcom, czy markom, które się komunikują za ich pośrednictwem.
Możesz nas znaleźć tutaj:
Linked In: https://www.linkedin.com/company/conceptaudio
https://www.linkedin.com/company/agencja-concept-pr/
www: https://conceptaudio.pl
email: michal@conceptaudio.pl
Zachęcamy też do odwiedzenia naszej strony nagrywaniepodcastow.pl na której znajdziesz wiele szczegółów składających się na nagrywanie podcastów.
Podcasting umożliwia budowanie autorytetu – dzięki eksperckiej wiedzy i poruszaniu się w wąskiej niszy. Z innej strony – podcast daje wysokie zaangażowanie użytkowników, co w dzisiejszych czasach jest dobrem rzadkim i pożądanym. Wciągające historie i storytelling to dziś święty graal reklamodawców.
Planowanie i projektowanie podcastów to istotny element, bez którego ciężko o harmonię i końcowy efekt, w postaci trwałego przyrostu audytorium. Warto przygotowanie podcastu powierzyć agencji podcastawej, która ma doświadczenie i gotowe rozwiązania w poszczególnych etapach produkcji ?