Podcasty

Podcasty potrafią utrzymać uwagę słuchacza przed długi czas, w Polsce słuchamy głównie audycji 30-40 minutowych, podczas gdy średni czas oglądania filmu na YT to 3 minuty. Podcastów słuchamy w większości do końca, a treści w nich zawarte, są bardziej wnikliwe i pogłębione, niż w innych mediach. Jeśli dołożymy do tego profil słuchacza, który jest konsumentem premium – wielkomiejskim, wykształconym, zamożnym, który często rezygnuje z tradycyjnej telewizji, czy tabloidowych treści w social mediach czy internecie – rysuje nam to scenariusz, w którym brak komunikacji z konsumentem za pośrednictwem podcastów wydaje się dla brandów kosztowną stratą.

10 milionów słuchaczy w Polsce | w 2020 r. +500% polskich podcastów | marki inwestują w podcasty

Podcasty w liczbach

Wygoda, wiedza, mobilność, on-demand

Ponieważ Twój użytkownik jest już wystarczająco rozproszony. Audio idealnie wpisuje się w nowoczesny model konsumpcji treści, docierając często do słuchaczy w sytuacjach, w których nie używają innych mediów. W podróży, w trakcie treningu, na zakupach. Audio zapewnia intymny przekaz, a angażując tylko jeden zmysł wpływa na emocje i zaangażowanie.

10 milionów słuchaczy w Polsce

w 2020 r. +500% polskich podcastów

Marketerzy inwestują w podcasty​

Jeszcze niedawno, gdyby ktoś zapytał, czym są podcasty, prawdopodobnie trudno byłoby udzielić precyzyjnej odpowiedzi. W ciągu ostatnich dwóch lat krajobraz audio w Polsce zmienił się jednak diametralnie. W tym czasie wielu wydawców i twórców niezależnych rozwinęło swoje kanały podcastowe. Stacje radiowe zrobiły to już dawno, ale, dostrzegając potencjał i eksplozję słuchalności kontentu audio, tego typu audycjami zainteresowali się również giganci internetowi, a nawet telewizyjni.

Oczywiście, nie można też pominąć niezależnych twórców, których wpływ na popularność tego trendu jest nie do przecenienia. Podcasty są świetnym nośnikiem treści, które – w postaci artykułów czy blogów – mają już w swoich zasobach marki konsumenckie, czy B2B.

  • Feature Item 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut abore et dolore magna

  • Feature Item 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut abore et dolore magna

  • Feature Item 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisi cing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut abore et dolore magna

Powszechny dostęp

Większość podcastów jest darmowa i dostęp do nich jest łatwy dla każdego. Nielinearna konsumpcja treści i dostęp do mediów to trend przetarty przez VOD, rozwijany przez prasę i magazyny online, a teraz już oczywisty dla użytkowników audio. Słuchamy na żądanie, w wygodnym miejscu, bez narzuconej ramówki. Spadek cen szybkiego internetu i powszechność smartfonów umożliwiła słuchanie w dowolnym momencie.

W 2021 na świecie jest 1 MILIARD słuchaczy podcastów

W ciągu dwóch lat ta liczba wzrośnie o 50%, do 1,5 MILIARDA

Coraz więcej słuchaczy w Polsce

W 2019 roku co czwarty internauta słuchał podcastów przynajmniej raz w miesiącu. W 2020 regularnie słucha ich już 31%, co stanowi blisko 10 milionów Polaków.

Zasięg miesięczny w PL 2019
27%

Zasięg miesięczny w PL 2020
31%

wg Słuchacz podcastów w Polsce 2020, Publicis Groupe dla Tandem Media

Storytelling

To trend, który od dawna doceniają marki w swojej komunikacji. Podcasty wspaniale nadają się do opowiadania wciągających historii – a to przywiązuje słuchaczy do podcastu, a więc i marki, która za nim stoi. Opowiadanie historii pomaga ludziom budować więzi: wszyscy mamy historie do dzielenia się z naszymi przyjaciółmi, czy społecznością, w której funkcjonujemy. Mowa, dźwięk i język są budulcem tego, jak łączymy się ze sobą. To najstarsza forma komunikacji. Dlatego właśnie doznania dźwiękowe mogą być wciągające i intymne jednocześnie. Mogą sprawić, że poczujesz się jakbyś był w środku wydarzeń. Dźwięk płynnie wpisuje się w nasze pracowite życie, pozwala nam inspirować się nowymi pomysłami i rozmawiać z innymi ludźmi o podobnych poglądach.

Podcasty są bardziej wnikliwe niż inne media
wg 59% słuchaczy

Podcasty dają szerszą perspektywę niż inne media
wg 57% słuchaczy

wg Reuters Institute Digital News Report 2020, średnio na świecie

Najdłuższy czas kontaktu z marką

54% słuchaczy deklaruje, że chętniej rozważają zakup marki, która reklamuje się, czy po prostu komunikuje się ze swoimi użytkownikami za pośrednictwem podcastów. Co trzecia osoba zdecydowanie ma chęć zakupu produktu czy usługi marki obecnej w podcaście. Komunikując się w podcaście masz zapewniony długi kontakt ze słuchaczem. Średnia długość słuchanych odcinków podcastu to 30 minut, filmów na YouTube do 3 minut, na Instagramie - ledwie kilka sekund.

Średni czas słuchania podcastów
30 minut

Średni czas oglądania filmów na YouTubie
3 minuty

wg Słuchacz podcastów w Polsce 2020, Publicis Groupe dla Tandem Media, Podcast Consumer 2019 Edison Research, uhurunetwork dot com

Brak ad-blockerów

W podcastach nie ma adblockerów. Nie wciśniesz SKIP AD. Reklama w podcaście jest integralną częścią treści, często przyjmuje formę brandingu lub pre-rolla przed emisją, powszechną praktyką jest jej czytanie przez hosta, lub kontekstowe lokowanie produktów. W podcaście kilka razy możemy mówić np. o wartościach, atrybutach istotnych dla marki, a ok. 80% słuchaczy słucha odcinków w całości. Od początku do końca. Czas, przez który słuchacz będzie kojarzył treści z Twoim brandem jest w przypadku podcastów dłuższy, niż w innych mediach.

Odsetek słuchającyh odcinków 20 minutowych i dłuższych
47%
Odsetek słuchających do końca
70%

wg Słuchacz podcastów w Polsce 2019, Publicis Groupe dla Tandem Media

Concept audio
Nie jesteś przekonany, czy powinieneś mieć własny podcast?

Z przyjemnością z Tobą o tym porozmawiam.
Napisz do mnie!